ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, January 26, 2011

INDEPENDENCY : Home Alone


maybe some of you dah tau yang parents aku dah lamaaaa divorced...i dont know the exact year but i think probably sebelum aku mula sekolah coz aku n zana duk ngan onyang since aku darjah 1, zana 5 tahun. maybe masa tuh susah nak jaga kitorang when both my parents are single parents. my mom keje shif, sapa lak nak jaga kan? haaa tapi jangan tak caya, aku pernah duk rumah masa aku 4-5 tahun ngan zana berdua jer masa mak keje...i think that time nobody know that they have separated kot so mak macam taknak sesapa tau so, gamble biar kitorang kat rumah berdua...lagipun ada jiran2 yang housewife kat sebelah2 tolong tengok2kan...



pagi2 bila kitorang bangun tido, dah siap baju kat hujung katil...berus gigi dah siap ubat gigi kat atas kolah bilik air, roti 2 keping atas meja...kitorang mandi, then siap sendiri, then makan...pastu main...main dalam rumah jer...tak keluar kemana pun...tak tau apsal walaupun kat bawah tuh playground sikit punya besar...nasib baik mak keje dekat so tengahari mak balik, bawak nasi bungkus...suap2 kitorang makan, pastu siap2 gi keje balik...kunci kitorang yang pegang tau...mak takde spare key pun...berani mak aku kan?pastu kitorang sambung main balik...bila penat, kitorang tido...



ada skali tuh kitorang tido dalam bilik...tutup pintu...aku ngan zana memula terkejut camna mak masuk rumah padahal kitorang tak bukakkan pintu...mak citerlaa balik...bila mak balik, ketuk2 pintu kitorang tak dengar...mak mintak jiran panjat masuk rumah ikut beranda (sib baik rumah tingkat 1 jer) pastu amik kunci, bukak dari dalam...



aku rasa adalaa dalam seminggu dua kot kitorang camtuh...ntah tak ingat...memori aku cuma ingat apa environment, jalan cerita...nombor2 nih tak brapa ingat...aku jugak tak pernah ingat kitorang minum susu...any bottle laa...macam bebudak skarang yang still bergayut botol susu even umur dah cecah sedekad...kalau aku ingat, takkan zana yang umur 3 tahun tuh tak minum susu kan?sapa lak nak bancuhkan...kitorang survive sendiri jer...Alhamdulillah, panjang umur kitorang...kalaulaa aku terjun balkoni ker, jatuh dalam kolah ker, main dapur gas ker, tak ke naya?



kengkadang aku ngan zana borak2 tapi part nih dia memang tak ingat...dia kecik sangat...baru 3 tahun...kira aku nih kakak yang boleh haraplaa kan dik? tu pasal sampai sekarang sikit2 ko nak rujuk aku kan? ah, terharu nyerrr...hehehe...sedih laa nak ingat benda2 nih tapi memori nilaa antara memori yang mahal aku rasa happen dalam life aku...banyak lagi memori2 masa kitorang kecik nih...nantilaa slow2 aku akan cerita...bukan untuk war2kan pada umum tapi lebih kepada diari hidup aku untuk tatapan anak dan cucu aku nanti...



tapi, aku tak rasa hidup aku susah sangat coz aku tau ada yang lagi susah dari aku...cuma kengkadang aku rasa hidup aku still kurang kasih sayang...ntahlaa, rasa macam tak cukup2...cakap tak cukup, nak kena tunjuk, tunjuk pun tak cukup, nak kena buat, buat pun tak cukup nak kena LEMPANG...hahaha...mengada2 alin nak lebih2 pulak...tapi from time to time aku cuba absorb, faham and accept things that happen in my life...why it happen...why us, where they have been, and why NOT?...

5 comments:

maylyn said...

kita serupa? hahaha tapi aku tak rasa aku kurang kaseh sayang pun :P

Nur a.k.a admansyah said...

wa respect sama lu Alin!!! dan aku patut bersyukur dgn kehidupan yg Allah dh bg kt aku nie! sbb apa aku ckp gitu... kekdg biler time aku merajuk kt my mum... aku rase nk LARI dr umah! isshh... tak sedar dek untung langsung...

Alhamdulillah.. ko x berdendam & jadi bdk yg baeeekkkk!!!

aLin arLene said...

alyn : sama tapi tak serupa
kak nur : tulaa...bak kata somebody "sib baik ko tak jadi bohsia" dendam? hmmm...kucik hati adala sket...

maylyn said...

mmg xsama sbb my dad totally shut down his life from me

aLin arLene said...

alyn : tapi ada gak yang sama...kita sama2 grow tougher...kan kan kan?