ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, October 28, 2011

orang berblog, ko pun nak berblog.

ok, done with my blogwalking for my morning session. petang kang jenguk balik for new entry. usually, i will straight away do my work (sebab sah sah dah masuk lambat, apehal nak ngular lagi kan?) and after printing all the reports around 10.30am, then only i will go for breakfast and then spent 30 minutes or so to read/comment my favourite bloglist. but this morning, it occurs to me about the way these bloggers write and what i think about them. i cant help wondering what do people or shud i say strangers judge me from my writing? ok, i can categorize them as :

1. i do this today, i do that yesterday, all about their activities even membongkang tak buat apa pun they will citer. this kind of blogger kena ada X factor yang membuatkan orang akan terus membaca. for example, the way she wrote kelakar giler babas even though about simple dimple stuff or anak cucu dia cun ke or whatever jelaa.

2. bagi tips ini, tips itu. this kind pulak haruslaa ada background yang kukuh or silap2 dia sendiri kena kutuk "nasihat orang pandai, sendiri tak ok". aku paling takut kalau terjadi macam blogger gini. coz aku tak confident aku sendiri leh apply dengan apa yang aku nasihat kat orang. so, baik takyah.

3. anak saya ini, anak saya itu. ok, ini selalunya terjadi pada blogger yang baru ada anak seorang. citer pasal benda lain tapi at the end tepek gambar anak. aku tak kisah dengan blogger gini coz aku sendiri anak baru sorang. n aku suka baca pasal development babies nih. understood that. cuma mungkin reader yang lebih tua tak suka/meluat "macamla dia sorang ada anak". also understood and experienced that.

4. i beli nih kat sini, i beli tuh kat sana. i pergi sana, sini. ok, aku jeles dengan blogger gini. becoz aku belum mampu lagi nak berjalan merata. tapi aku bukanlah kutuk dia menunjuk ke hapa. sometimes info dia bagi berguna untuk travellers yang lain. cuma buat masa nih, aku elak dari baca blog sebegini supaya aku tak terjebak memujuk hubby bajet macam orang kaya. no offense ye. yang mampu, takde salahnya nak berjalan, pergila. mungkin rezeki aku akan tiba nanti.

5. preview citer ini, itu. usually aku akan skip entry macam nih coz aku lagi suka layan citer tuh terus. sila klik tonton.com

6. food blog. ada yang suka tunjuk tempat makan, ada yang suka share resepi. either way, aku suka sebab leh motivate aku untuk makan luar masak selalu.


7. blog sedih. yang ini aku baca supaya aku ingat yang ada orang yang lebih susah dari aku. i need this kind of reminder. bukanlah nak mengambil kesempatan di atas kesusahan orang tapi untuk lebih mengingatiNya coz kengkadang aku pun kurang bersyukur dengan apa yang aku ada.


8. blogshop. untuk memuaskan nafsu ke-9 (yeke ke-9?) tak dapat beli, browse jer pun oklaa. weyh, terapi minda nih. hehehe.


9. novelog. pernah sangkut ngan 1 novelog nih. rasanya mesti korang tau kan? pastu dah halfway, rezeki blogger tuh nak buat buku lak. terus tak dapat sambung baca sampai sekarang. kat kedai buku semua dah habis stok. ntah bila nak restok. frust pun ada. tapi serius, ketagih weyh....


apa lagi eh? oh, n blog carca merba macam aku punya kot. coz aku tak pernah set target untuk berblogging macamana, pada siapa, untuk apa. aku tulis jer apa yang aku rasa nak share. and ada gak entry yang terikut2 cara orang lain. macam wordless wednesday tuh. sorylaa kalau ada yang terasa aku meniru ke hapa. kengkadang aku masih mencari identiti aku sendiri.


aku start blogging back in 2004 sebab opis lama aku boring. keje opis NGO ngan orang2 veteran tapi full access to internet. dah habis modal berchatting, surf internet pun dah taktau nak surf apa. masa dulu belum ada friendster, myspace, facebook lagi. so aku merapu jelaa. itu blog lama. dah lupa password pun. so aku createla blog baru in 2009. bukak buku barulaa konon. bagi aku, aku masih baru dalam dunia blogging nih walaupun orang lain kalau 3 tahun tuh dah beribu followers diorang. tapi aku terharu gak walaupun tak ramai, tapi ada gak yang sudi nak baca lebih2 lagi ada gak yang sudi tinggalkan jejak. thanks uolls!!! xoxoxo

6 comments:

ashra said...

hehe.saya blog pun suka2 je..
heran gak mereka2 yang sampai leh buat duit..(blog bukan bisnes la..)
mmg glam betul la mereka2 itu.

aLin arLene said...

blogging suka2. tapi kalau ada income tuh bonusla. rezeki halal, takkan nak tolak ye dak? jangan dapat income sebab mengutuk orang dalam blog sudah.kan kan kan?

Nur a.k.a admansyah said...

aku yg mn ekk? No.1 kottt...

Dolu aku pun mcm ko.. suke ckp psl ank2.. dh tajuk blog aku pun psl depa, kan??? tp.. lame2 aku takut org pikir aku perasan or syok sendirik... so aku `kurangkan'! dah lar nie..asyik citer psl keje aku, mslh aku, study aku bla..bla..

kesimpulannya: Blog ko, ko punye suke beb! jgn pedulikn org lain... asal ko tak kutuk depa, tak maki depa.... LAYANNNNNN ;)

ayukhairy said...

haha...baca komen ko ni kan alin, ada rasa macam kena juga pada aku..sebab aku pun rasa aku punya blog macam2 ada..hehe..nak review drama la, MCM la...bla..bla..tips, jgn cerita la kan..hehe..apa2pun, ni semua pendapat semata...satu lagi, saja je..nak tambah entri..hehe..layanzzzz

prinsip aku senang je, kita ibaratkan blog kita ni sbg rumah kita, nak datang , silakan..tak datang pun tak pe..tuan rumah tak rugi apa2..hehe..^_^

aLin arLene said...

kak nur : yup. blog tempat meluah perasaan. tapi nak kata diari pun bukan, coz kita share dengan orang lain. asalkan tau batas2 udahlaa kan. takkan hal peribadi sangat2 pun nak citer kot kan.

ayu : betul3. blog macam rumah tapi sila datang dengan berhemah. hehehe.

ayukhairy said...

alin,nak jemput ko join GA aku ye.. nak gakkkkk dengar ayat2 jiwang ko..hehe..^___^