ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday, August 19, 2013

cerita sebelum raya

aku nak cerita pasal raya...so that kalau ada anak2 aku yang nak tau camna rutin raya kitorang, diorang boleh baca sini...mungkin masa tuh aku lupa ke, dah takde ke :(

ok, takmo sedih2...kalau tahun lepas cikgu decide nak berpagi raya kat rumah mak aku, tahun ni aku rasa better stick to the normal rutin jelaa...apa sangatla bezanya pagi raya je kat rumah mak kalau 2 hari sebelum raya n last berbuka puasa masih kat kampung...lagi penat adalaa...

so aku sajer tak amik cuti hari isnin sebab aku taknak nanti cikgu ajak balik kampung dari hari sabtu...so biar kita balik rilek2 hari selasa (raya kan hari khamis - to those yang xtau nanti)...tapi as expected, walaupun kitorang duduk yang paling "jauh" tetaplah yang duduk dekat sana goyang kaki...hangin je aku...sian suamiku yang sememangnya taknak tengok parents dia penat mengemas...dia kata kalau dia tak buat, ayah akan buat...puas aku bebel suruh call abang2 dia balik menolong...bukan duduk jauh pun...5-10 minit jer naik keta...tapi as the youngest brother, mana mungkin dia buat macam tuh...sudahnya bila anak cranky, dia yang lebih penyabar dari aku bantai sebab dia dah kepenatan sangat...makin aku rasa geram dengan orang2 di sana...aku bukan cakap semua...adik2 ipar memang bagus sangat...in fact kesian ina dalam sibuk tolong ibu buat kek buah kukus 4 jam yang memang tetiap tahun buat without fail boleh terkena gula hangus kat kaki sampai nampak isi...dah terhincut2 dia di pagi raya...dalam pada tuh masih menolong lagi tuh...aku cuma sempat buat 2 biji kek buah kukus n tolong ibu masak lauk berbuka...oh, and tolong rasa rendang kaw ke tak...hehehe...

yang aku geram is orang yang pandai cakap, pandai mengarah tapi batang hidung tak nampak. boleh pulak call ibu buat2 prihatin tanya sapa tolong masak, sapa tolong kemas rumah, sapa yang potong rumput kat laman, apsal ibu bagi upah mahal pada si hasan potong rumput luar laman...habistuh, ko nak buat? puii...boleh pulak amik kesempatan hantar anak2 dia kat rumah ibu lepastu dia laki bini membuta...cukup time makan boleh pulak ko bangun eh...pastu hilang...rupanya membuta balik...apakah??!! pastu bising guna kudrat dia yang sedikit berbanding kudrat ibu yang masak untuk dia anak beranak siap tapau bawak balik...tu yang aku malas balik bukan aku tak suka mertua tapi aku tak suka tengok diorang mengambil kesempatan bertubi2...mertua aku plak jenis mengadu pada kitorang jer, tapi malas nak tegur anak yang panas baran tuh...malas nak panjang cerita...matikan air katanya...banyak benda happen masa raya cuma aku pendamkan ajer..or aku luahkan kat cikgu sampai cikgu pulak cakap apsal aku boleh jadi sampai macam nih...eh, aku pulak...yelah, maybe sebab itu kerabat dia, busuk2 pun kerabat dia...tapi kan aku isteri dia, of cos aku berangin sebab aku dah anggap aku pun sebahagian dari keluarga...

haha...tadi kata takmo sedih2 skali teremosi pulak...so, selamatlah ibu masak rendang ayam rombau 6 ekor, sambal udang 2 kilo, order sambal ikan bilis makcik ila n ketupat...banyak benda order jer sekarang sebab dah tak larat nak isi beras dalam sarung pastu nak jaga airla, pastu basi...baik order jer...takpe, anak2 ibu semua dah kerja...menantu pun bekerja...

malam raya dipenuhi dengan agenda main mercun...sponsored by cikgula of cos...hmmm...maleh nak ckp bab tu dah...tetiap thn pun isu yg sama...kata nk sharing, in d end? mikhail mcm tak brape heran sgt...arianala yg paling seronok...ku butakan mata demi kebahagian anakanda...mlm tu jugak mikhail demam...agak tinggi...bagi ubat, sponging, Alhamdulillah besoknya dah kebah...yang tinggal cuma crankiness...nak bergayut sama mummy ajer...makan taknak...i want nenen only...maka mummyla yang makan bertubi2, demi menyalurkan zat pada si anak...miahahaha...

oih, panjang dah aku tulis rupanya...citer raya tak start lagi nih...kang dah tulis pepanjang boring lak orang baca...aku stop sini dululaa...nanti kita sambung citer raya...kali nih aku janji betul punyer citer raya...tapi aku tak janji citer tuh nanti takde emo2...hehehe...last but not least, rasanya belum terlambat untuk aku ucapkan...

 

SELAMAT HARI RAYA * MAAF ZAHIR BATIN

No comments: