ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, December 12, 2014

routine for the past 1 month


Assalamualaikum :)

dah lebih sebulan tokcik duk ngan kitorang...and selama tu rasa best jer...hopefully seisi rumah rasa macam tuh...kelmarin tokcik ada routine medical check up kat klinik gomen AU2 Keramat...and she requested to be sent home this weekend...pujuk jugak dia to stay with us longer but she misses her home...yelaa, no matter how sunyi pun mesti lebih selesa duduk di rumah sendiri kan...

selama tokcik ada, memang aku masak almost everyday except selasa dan khamis sebab ada pasar malam...usually tokcik akan puasa sunat isnin and khamis...kalau hari isnin, aku akan beli apa2 buat tokcik jamah2 masa buka puasa sebelum makan nasi...kadang beli kepak ayam bakar tuh...kadang kek or kuih muih...sampai jer rumah aku terus masuk dapur masaklaa 1-2 jenis lauk...lepas masak barulaa solat dan suap anak2 makan...tokcik tu selagi aku xmakan, dia taknak makan...takde kawan takde selera katanya...kesian tokcik kadang tunggu lama sebab tau jelaa suap bebudak picky eater nih, berejam...duk kejar2 kadang dapatlaa 4-5 suap untuk yana...itupun bersyarat2...mikhail tuh bertuah sangat kalau dapat suapan kedua...isyh...

kalau ikutkan nak mandilaa lepas tuh tapi takut lama tokcik tunggu kita makanlaa dulu...pastu dah basuh pinggan, kemas2 meja, dapur dah pukul 10pm...takkan lepas makan terus mandi kan...bertambah boncit kang...so lepaklaa jap...selalunya time nih laa citer kat tv best2 pulak...dalam pada tuh memacamlaa request bebudak nih...nak susulaa, coklatla...sambil tengok tv, sambil lipat kain...itupun kalau takde yang mengacau...mikhail bukan boleh tengok mummy dia bersila, laju jer berpangku mintak gayut...bukan lapar ke apa, saja nak lepas gian...lepas2 tulaa baru aku pegi mandi...selalu sangat mandi malam nih, badan pun sengal2...kalau dapat urut 1 badan best sangat nih tapi ntah bila nak selit masa ada jer hal...

lauk yang aku masak selalunyer berlebih untuk lunch keesokan hari...sebab taknak tokcik susah2 masak, itupun dia kadang tolong lipat kain...dia kata duk ngan aku makin gemuk dia...asek makan jer...huhuhu...baguslaa selalu makan, daripada takde apa nak makan...cikgu pun memang jenis yang suka membeli jajan, ada jer kudapan kat rumah tuh...aku jerla yang berangin tengok makanan banyak sangat berikat sana sini sebab tak habis...tinggal sikiiiit jer pun taklehnak habiskan...lama2 masuk angin dah tak sedap...buang...isyh...tak suka betul membazir makanan...

kalau membeli kat pasar malam, selalunyer tokcik pesan nak makanan yang bukan nasi...belikanlaa charkueteow ker, laksam, soto, bihun sup, pecal, kuih muih, buah, apa2 jelaa yang dia teringin...hari2 aku tanya nak makan apa sebab kadang dia cakap bila dia sensorang kat rumah, dia teringin nak makan itu ini tapi takde tempat nak carik...dia bukan tau drive...takkan tiap kali nak mintak jiran belikan...beli barang dapur pun harap lori lalu...mahal and barang2 tak bagus pulak tuh...mentang2 laa tokcik takde pilihan lain...harituh dia ada sebut lama x makan putu mayam...manalaa nak carik kan sebab selalunya putu mayam nih orang jual naik motor...agaknya memang rezeki tokcik harituh...masa balik keje betul2 depan entrance kondo ada motor putu mayam lalu...sempat cikgu hon panggil dia pastu aku berlari keluar keta...marah keta2 kat belakang sebab kena tunggu...hehehe...sorry...senyum2 tokcik makan...dia kata dah bertahun tak makan since arwah onyang meninggal...thats 12 years ago tau...

nih nak balik pun hari2 aku tanya apa lagi nak makan...apa nak beli bawak balik rumah dia, ada apa2 ke yang nak dibaiki kat sana...mesti korang heran kan apsal aku layan tokcik lebih dari mak sendiri...well, tokciklaa yang menanggung dan menyara aku dan zana masa kecik...dari aku tadika, zana 4 tahun sampai kitorang habis sekolah menengah...memang mak yang melahirkan tapi aku rasa dia lagi faham kami adik beradik dari orang lain...moga dia juga di angkat darjatnya seperti seorang ibu walaupun dia tak ada anak...sungguhpun gitu, aku tak pernah lupa tanggungjawab kat mak and abah aku...rumah tak brape jauh pun...kalau ada kesempatan mmg selalu pegi rumah mak...mak aku masih kuat, masih mampu mencari apa yang terhajat di hati...mak lebih berdikari...kalau tanya nak apa pun dia kata tak payah, aku taknak...kalau buat surprise belikan apa2 or bawak gi makan special pun dia tak suka...hmmm...takes some time jugak nak faham mak...banyak benda nak mintak dengan Allah...especially dalam hubungan aku dengan mak...aku selalu doa mintak Allah murahkan rezeki aku, berikan kesihtan yang baik bukan untuk diri sendiri tapi untuk menggembirakan orang2 tersayang...memang duit bukan segala2 tapi segala2 perlukan duit...dengan kesihatan yang baik jugak boleh entertain and layan diorang nak kemana2...

panjang pulak membebel padahal nak citer pasal masak hari2 jer...kagum ngan diri sendiri okeyh...selalu memang ngelat jer nak masak...cikgu tuh laju jer ajak tapau...makanan tapau memang sedap tapi bosan gak selalu makan yang sama jer...kalau kedai tomyam tuh asek daging masak merah, ayam kunyit, kailan goreng...itu buat sendiri kat rumah pun boleh...kadang masak sendiri walaupun telur mata ngan kicap jer pun lagi sedap dan berselera kan...hopefully pasni tokcik stay lagi kat rumah kitorang...bebudak pun dah mula rapat ngan dia...mikhail tuh selalu memilih orang nak rapat, now dah jadi geng tokcik siap di cabut2 kening orang tua tuh...hehehe...haaa...itu lagi satu habit budak tuh...laterlaa citer...and in d meantime, this room will be empty waiting for tokcik to come again...moga tokcik diberi kesihatan yang baik, dipanjangkan usia, dan diberkati Allah sentiasa...amiin...

No comments: