ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Sunday, July 31, 2011

datangla mood rajin masak plak

ahad pagi dah bangun buat nasi goreng. sayang kalau tak nasi buang jer...coz dah plan nak masak mee goreng tghari tuh skali tukar plan sebab tersedar apa kehal makan bergoreng semuanya...maka meh kita buat mee ladna ala sukahati-resepi-aku.

bahan yang aku guna :

sepeket mee of cos
seulas bawang merah - tumbuk/cincang
3 ulas bawang putih - tumbuk/cincang
setengah sudu lada hitam
any lauk yang korang suka;
aku guna ayam, udang n fishball-meriah!
sawi
carrot-potong ikut suka. aku potong bulat jer.
sos tiram
kicap manis
kicap masin
sedikit tepung jagung-cairkan dengan sedikit air
garam secukup rasa

antara bahan2 mentah

cara2 aku masak :

tumis bawang2. then bila dah naik bau, masukkan isi ayam, then masukkan air, lada hitam, segala sos dan kicap. biar menggelegak. masuk udang, fishball, then bila udang dah masak, masuk carrot then sawi. masuk garam secukup rasa and maskkan tepung jagung yang dicairkan dengan air. kalau suka masuk mee then biar masak sekejap but tadi aku asingkan. nak makan baru tuang kuah kat mee. tapi mee kena celur dululaa. kalau tak nanti ada rasa kapur.

kuah dah nak siap

the end result...nyum...selamat mencuba!!!

No comments: