ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, June 21, 2012

about her

hmm...terlewat sehari nak post something about my princess ariana. semalam 20th june dia dah 2 and 5 months old. makin banyak karenah. makin banyak akal. kalau marah kita tuh dia akan jerit then cakap "pegi mandi!!!" pastu pandai pulak treat doll dia macam baby siap ckp "olo2 sayang, anak manja" pastu tepuk2. i foresee that she would do the same pada baby mikhail nnti. cute jer. suka membebel ntah apa2. bukan paham pun wpun daripada intonasi tuh kita boleh tau dia tgh membebel. pastu kalau dia tanya apa2, bila kita jawab dia pun cakap "ooo...patutla" macam nenek2 sangat tau...hahaha...now makin ramai yang dia boleh memorize their name. aunty adik, makteh, maksu, atok, nenek, abang mirul, abang celap, kak tirah, makngah, maklong, pakcu n so on...

for the 1st time semalam masa nak amik dia from baby sitter, dia taknak balik. melekap jer ngan makcu aku. taknak salam orang. pandang aku ngan cikgu pun taknak. siap jeling2 lagi. hui, pandai merajuk dah anak mummy nih. jealous? nope. aku tak jealous coz aku tau kenapa dia merajuk. 

ariana nih ada masalah sembelit. not everyday but once in a while n usually weekend. so weekend lepas since saturday dia tak berak. masuk hari selasa makcu aku cakap dia duk cakap nak bilak, nak bilak tapi hasil takde. so malam tu aku n cikgu terpaksa masukkan cecair enema masuk kat bontot dia untuk memudahkan dia berak. i've tried bagi lactul tapi itu cuma bagi dia "rasa" nak berak but tak membantu memudahkan. after enema, dia pun dah selamat membuang sambil nangis2 marah kitorang sampai tertidur. pastu the next morning while she sleep cikgu hantar dia so thats why masa jumpa petang smlm marah dia belum reda. tapi malam tadi lepas dah sampai rumah she tried to make it up with us. tengok gambar dalam fon tak kelakar pun dia buat2 gelak. tunjuk kat kita ajak gelak sama2. hahaha. this girl. pastu peluk2 aku senyum2. then i slowly explain that what we do is for her own good. dia diam jer macam tgh berfikir. dunno whether she really understood it.

ok, i dunno what i've done wrong coz weekend kan dia dengan kitorang so it seems like we did something wrong. kalau kat bs ok pulak. sometimes more than once in a day. i've read that constipation in children happen when kurang air, susu tak sesuai, kurang makan buah, and lack of exercise means bebudak nih kena aktif to enhance bowel movements. i dun think its becoz of susu coz she's been taking it since she's 1 yo. minum air pun ok coz aku memang biar 1-2 botol merata dalam rmh senang dia capai. bab makan buah n sayur ariana agak memilih n aku bg supplement for that. cuma aku perasan bila kat rmh, dia lebih suka lepak n play  with my smartfon. or watch cartoon on youtube. kids these days...makcu aku cakap kalau kat sana dia duk "mengukur rumah". berjalan jer dalam rumah, ada jer benda dia buat. even tgk tv pun berdiri. maybe sebab rumah nih sempit, dia nak berjalan sangat pun tak dapat, agaknyalaa...so now i have excuse ajak cikgu mengukur shopping mall pulakla kan....ngeeee....

No comments: