ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, August 27, 2013

Jiwa Mummy

harini macam nak citer pasal anak2..takde spesifik hari apa pun cuma these few weeks ariana ada habit baru..bila aku n cikgu tegur je dia jangan buat apa2 ke, tinggi sikit suara ke, masam muka kat dia ke or jegilkan biji mata dia akan cakap "yana sayang mummy/babah tau" pastu dia akan repeat n repeat sampai kitorang cakap yelah...memula aku cam oklaa, dia cakap sayang kan..apa lah salahnya..tapi kalau dah berpuluh kali repeat benda yang sama (menunjukkan dia pun ada buat perangai berkali2) kitorang jadi rimas sikitla..ada sekali tuh cikgu marah dia sebab dia pegi tekan kunci tombol pintu bilik pastu pintu tertutup. kunci bilik plak kat dalam bilik tu. sebbaik mikhail takde kat dalam. aku cuba nak umpil guna kad (hancur cc cikgu aku kerjakan. dia kata taknak pakai dah. bagus ;P) kengkonon nak buat macam masa kat U dululah..tapi tak boleh..cikgu dah berangin dah..yg yana tak berhenti mulut duk cakap "sayang babah"..sampai cikgu naik rimas suruh dia senyap..cebik2 la dia..in a way aku macam terasa gakla tapi aku pujuk yana, suruh dia senyap dulu..lgpun dia yang buat hal kan..pastu cikgu cuba guna screwdriver godek2 dah terbukak..ok, settle..

pastu aku terfikir apsalla budak nih mcm nih..then baru aku teringat..few weeks back aku pernah rotan dia, tak ingat apa salah dia..aku nak aim pampers dia, terkena bawah sikit kat peha dia..sekali jer aku libas tapi yelah, orang tengah marah, ditambah dengan penat, mungkin kudrat tu pun terlebih sikit, berbirat peha dia..pastu aku breakdown. aku nangis sebab aku sedih tengok yana kena gitu..dalam aku nangis dia datang peluk aku, pujuk aku (terbalik, sapa yang kena rotan sebenarnya nih?) lagila aku melalak..yang yana dah ok dah cuma peha still berbekasla..cikgu takyah cakapla..dia memang tak amik port aku nak menangis ke apa..dia memang gitu tau..suka train aku pujuk hati sendiri..anyway, pastu aku mintak maaf, aku cakap aku sayang dia. pastu aku pesan, lenkali kalau mummy marah, yana cakap sayang mummy nanti mummy tak jadila marah..n thats the starting point..bebudak nih kan cepat absorb..memang dia cukup alert bila kitorang macam dah mula nak marah, laju2 dia cakap sayang..n now siap pakej kiss lagi..kengkadang aku sajer jer test taknak cakap apa2..aku diam jer..pastu beria2la dia panjat kerusi semata2 nak kiss..hehehe...yana, mummy gurau ajer..

sebenarnya aku nih baran sikit..tahap kesabaran tuh kurang dari cikgu..thats y dia lagi banyak handle anak2..biar aku kemas rumah, masak, laundry..dia tolong mandikan bebudak, siapkan pakai baju..tapi makan aku handlela..cikgu jenis cepat mengalah, kalau anak taknak makan dia ok jer..aku plak jenis nak anak makan..bukan anak jer, kalau aku dah masak bapaknya tak makan pun boleh jadi amukan..selalunya kalau aku dah penat sangatla..janganla cabar dengan membuat perangai..maka keluarlah rasukan ablasa..tapi aku pun ada motivation aku..aku membesar tanpa kenal TLC - Tender Love Care..nenek bela, mana ada rasa kena peluk ke hapa..nak dengar orang cakap sayang kita laaagila tak pernah kot. kalau ada pun aku dah tak ingat..balik sekali sekala ke rumah mak/ abah pun macam tetamu jer :( so aku memang berazam nak curah segala kasih sayang yang aku tak rasa dulu pada anak2 aku..kasih sayang yang bukan hanya pada makan pakai yang diberi..yang bukan hanya monitor akademik..yang bukan hanya admit ini anak buah..eh?! aku nak anak2 aku tau yang aku memang betul sayang diorang, aku nak peluk diorang sebelum tido walaupun dah besar panjang, aku nak muka diorang light up bila nampak aku balik keje (i get this everytime :)) bukan berlari masuk bilik air sebab takut kena marah tak mandi2 lagi..aku nak anak aku sayang aku DAN hormat..bukan takut..sekian ngomelan dari aku, mummy ariana mikhail..

mode : layan perasaan




dua beradik yang penuh dengan kasih sayang

4 comments:

Siti Noor Aminah said...

kadang2 kita penat, kita terpukul anak2. sy pun gitu la, bila Emran buat perangai, lempar remote, lempar botol susu nak kena kepala adik dia, masa tu la sy pun macam kena rasukan ablasa.

bila dh kena pukul tu, sedih pulak. kita pulak nangis sebab menyesal. tindakan luar kawal kadang2 tu.

aLin arLene said...

tulaa gc, tapi lately nih bila banyak baca budak2 meninggal macam2 kes terus slowdown..ada anak, buat camtu plak kan..cara yana tuh memang berkesanla..daripada marah berapi2, jadi marah suam2 kuku jer...hehehe

ashra said...

saya housewife pun kadang tidak terlepas dari moody geram kat anak..saya pun jenis garang ada masanya...

mungkin sama jugalah ibu2 kita dulukan.
yang penting kita tak melampaui batas..mmg bukan mudah jadi ibu isteri lagi bekerja dalam masa sama...

insyaallah...kita tetap ibu terbaik tuk anak2 kita

aLin arLene said...

yup ash, betul3...tapi sekarang banyak jugak ibu2 yang melampaui batas...phrase "takde ibu yang tak sayangkan anak" dah tak relevan untuk semua ibu :( hopefully kita bukan dalam golongan itu...