ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, August 22, 2013

mari habiskan citer raya

ok, mari habiskan citer raya in one entry...so sory ini jer gambar yang ada...again, malas aku nak remind cikgu suh transfer gambar...nak tunggu lagi mau raya tahun depan baru aku update..lupa aku nak bagitau masa kat antara gapi tuh aku dapat something yang dah setahun lebih ku cari...aku mengidam dari 8 bulan pregnantkan mikhail, raya pertama baru dapat...


jengjengjeng...Cinnamon Roll y'all...woot woot...dulu aku suka beli kat cinnabon now cinnabon dah takde kan? kan aku mc awal sebelum bersalin so dok la tengok channel makan2 je kejenye pastu meleleh air liur...masa tu aku mintak zana buatkan, sampai ke sudah takde...mintak cikgu belikan pun dia taktau nak carik kat mana...lepas tu dahla, tak pikir dah...sampai mikhail 5 bulan dia meleleh2 air liur...org tanya apa aku mengidam tak dapat? aku cakap takde sebab memang aku lupa...lagipun normalla bila gigi nak tumbuh kan...but sampai umur setahun lebih, gigi dah 7 batang pun meleleh lagi air liur...nih bukan meleleh takat basah dagu tapi lenjun baju kena tukar bib 2-3 kali..kadang pakai bib pun baju leh lenjun betapa banyaknya air liur...then aku tertengok rancangan yg sama kat tv baru aku teringat...then masa bulan puasa tuh ada skali abah aku buat buka posa beramai2...makcik aku nih memang bisnes masak2, baking2 nih dia tanya apa yang ko kempunan tak dapat nih? so, aku pun ngendeng2la kat dia mintak dia buatkan...Alhamdulillah, dapat gak dia buatkan 3 bijik...aku bagi mikhail makan habis suku kat dia...surprisingly or mungkin kebetulan, besoknya air liur mikhail macam berkurang sikit...still meleleh tapi aku try tak pakaikan bib, baju dia dah tak basah!! dapatla melawa ngan baju raya, kalau tak melawa ngan bib kat dada jelaa...

thanks wan cik, you're the best...muffin bagi kat tetamu masa wedding zana pun dia yang buat...kalau ada yang nak order muffin ke, coklat, kuih bakar/baulu kemboja, nasi kukus ayam berempah (yang nih dia leh buat delivery untuk lunch area lembah klang kalau order melebihi 5 bungkus) atau apa2 saja yang terlintas di fikiran bolehla contact dia - kalau kat facebook try carik Idah Adam...aku tak letak no dia sini...kalau nak bagitaulah ye...

ok, citer raya ke2 plak...so, pagi besoknya mak aku dah kecoh suh bersiap nak gi beraya rumah pakngah. nak gi lepas solat jumaat tapi dia punya kecoh tuh macam nak pegi lepas subuh...cikgu balik rumah jap mandi, buat laundry n solat kat sana...aku kat rumah mak ngan bebudak nak mandikan, bagi makan, memang lambatla kan...pastu bila mikhail dah tido kul 12 tuh barula aku dapat mandi, fatin siap bagi service threading lagi (bukan kening)...huhuhu...mak aku bertambah angin tengok kitorang bersantai2 gitu padahal anak bujang yang sekor tuh lagila tak bangun tak mandi apa semua...anak bujang sorang...salah macamana pun...hmmmm

so, sebab dah kelam kabut bersiap n taknak mak lagi naik angin, ngam2 cikgu sampai aku terus ajak semua masuk keta angkut barang2 sebab lepas rumah pakngah nak terus balik rumah...(sentaps ker tew?) pegi 2 keta sebab senang nak bawak haluan memasing nanti...ikut duke 10 minit dah sampai rumah pakngah (pffttt...macam jauh bebenor kan) kat rumah pakngah tetiap tahun kitorang memang hadap meja kukis dia jer..makanan berat adalaa tapi kukis makngah memang terbaikla...dia tak jual, tapi tetiap tahun memang dia buat 8-9 jenis semua sedap2...rupa lain2, rasa pun lain2...tapi semua sedap...tetiap tahun jugak aku mintak resepi tapi tak buat pun...huhuhu

lepak sana dalam 3 jam pastu bebudak pun dah ngantuk, mintak dirilaa...mak pun nak balik gak...skali masa otw balik baru teringat...eh, tak salam raya lagi ngan mak...ngan adik2...aku dah cuak dah...tulaa, raya pertama dia tolak, pagi raya ke2 dia buat kelam kabut sampai lupa, kat rumah org takkan nak salam anak beranak lagipun pakngah ada tetamu lain masa tuh...so cikgu patah balik ke rumah mak...sampai sana fatin cakap mak keluar balik pegi rumah kawan dia. nice -_- so aku tinggalkan sampul duit raya n pesan kat fatin pass kat mak...aku tau nampak macam kuang hajar tapi aku takde choice...ntah pukul bape dia balik plak kang..call hp tak berangkat...cikgu dah marah aku...sebab dia pun tau mak aku camna...kalau dah sentap susah nak pujuk...tapi kitorang redha jelaa...lagipun tetiap minggu jumpa...last year masa kitorang beraya pertama kat rumah mak, pun tak bersalam raya ngan parents cikgu...macam situasi tak kena plak bila semua dah santai2 pakai kain batik...tapi parents cikgu jenis tak kisah sangat...rilek jer, berlebih kurang orang kata...nak explain lelebih kat korang pun bukan semua orang boleh faham situasi kita so, cukupla aku explain gitu...malam tuh aku ajak cikgu pegi rumah nenek sedara dia kat desa pandan...duduk dekat tapi setahun sekali dua je jumpa...padahal family dia tuh...macam aku pulak yang lebih2...takpe, hari raya kan...marilah terjah...hehehe



nekngah yang dah makin uzur tapi bila bercerita bersungguh2, siap cebik2...kiut jer :P



raya ke3, kitorang patah balik melaka. singgah rembau rumah makcik cikgu...kat sana orang rembau jamu masak lomak cili api perut n rebung, sambal udang, sup tulang, laksa...meletup2 pedas...aku hadap masak lemak je...kat sanala aku makin menyampah ngan orang2 tuh...apsal mulut tuh celupar sangat tuh? malas nak citer detail buat semak blog aku jer...pastu dr sana kitorang gerak ke rumah sedara2 yg lain kat rembau. dia boleh eksport anak2 dia suh ikut kitorang, yang dia laki bini nak balik melaka terus...okla, bawakla kan...aku siap cakap kalau nakal2, aku tinggalkan je tepi jalan...hahaha...sampai melaka aku suh cikgu hantar bebudak tuh balik rumah diorang...sampai2 rupanya makpak eh tengah sedap membuta...amboi3...

sampai rumah ibu ayah tak sampai lg. diorang singgah mydin beli barang basah nak prep masak orang datang next day...aku sil ina n ira siap berpakat nak setelkan sumer sendiri...tak yah nak harap org ittew masak kang lagi dia berlagak... 



raya ke4 orang rembau sampai, orang johor sampai...penuhla rumah dari hall bawak ke dapur sampai ke luar...pokok rambutan gading ngan pulasan ayah plak tgh galak berbuah...syok jer lepak sambil petik sambil makan buah...kitorang masak asam pedas ikan tenggiri, ikan masin, telur masin, sambal belacan, aku buat sayur campur n goreng ayam. ibu buat kueyteow hailam buat backup...expecting 7 kereta, sampai malam 12 keta yang datang...Alhamdulillah, makanan cukup, tak membazir...tinggal kuey teow jer sikit dalam periuk... 


malam tuh kawan cikgu datang ngan anak dia adam haris, 9mo...tengokla tuh...khusyuk mengadap ifon...ada budak tu pun sibuk jer menyendeng ;P the adams (pun ada benda tak best happen *roll eyes*)

next day tuh aku dah book 1 malam kat grand lexis...ibu ngan ayah tetiba nak ikut sebab nak terus ikut kitorang balik KL. nak tengok nekngah...kitorang no hal sebab bilik hotel tuh provide 2 katil king so selesala nak bermalam situ pun...tapi ibu ayah jelah ye...itu next entry...

No comments: