ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, October 9, 2013

demam dan expose mistik....

in my previous entry about aquarium is actually from last last sunday (29 sept)...not last sunday. ok, itu 1 benda nak explain eventho takde sapa tanya... :P

then on tuesday night (last week), around 1.30am mikhail merengek2...nak bagi nen pastu bila pegang kepala dia panas sangat...check temperature 39.5...uisyh...terus bagi progesic pcm (memang mintak lebih kat dr buat simpanan) pastu mula sponging dia...marahla member, mata kelat2 ngantuk tetiba kena lap kan...after half hour gitu tengok temperature dia turun sikit...siang bs kata ada demam tapi dia aktif...ubat bagi every 8 hours n mandi 3 kali...bila malam jer temperature dia naik...maybe sebab malam dia kurang aktif, tido tak berpeluh...aku bancuh air asam jawa pekat2, pupuk kat kepala...merasala bau masam budak tuh...hehehe...



tido pun berkerut je...pakaikan singlet senang nak lap celah ketiak...


kepala asam jawa ;P


ada one time tu temperature dia naik sampai 40.5...melompat mummy dia...cepat2 bukak baju, lap celah2 ketiak, pelipat kaki tangan semua...bagi makan ubat n keep sponging until temperature dia turun to 37++...fuh...aku pernah demam sampai tinggi gitu, memang bengang kepala...hari khamis aku amik cuti coz bs kata dia tanak minum fm...aku nih dahlaa tak dapat nak bekalkan ebm banyak...cukup untuk 2-3 kali minum jer...so, aku nak try bf dia seharian...kasi antibodi banyak2...cikgu hantar ariana gi bs, mikhail aku jaga kat rumah...Alhamdulillah by petang tuh dah tak demam dah...dah mula riuh mulut dia...bagus...



YB dah mula memanjat n bagi ucapan ;P


tapiiiiiiii......haaa ini yang aku nak citer sebenar2 nya...malam khamis tuh (orang tua2 panggil malam jumaat kan) tiba2 masa nak tido dalam kul 12 gitu dia nangis...memula ingat sebab kitorang tutup lampu...bebudak nih memang nak suruh tido kena tutup lampu kalau tak selagi ada cahaya, selagi tuh duk main je...tapi bukak lampu balik pun dia tak diam...aku cuba nak bagi nen dia tolak2 aku...cikgu amik dia pun dia tolak2 jugak...check temperature ok tak demam tapi kepala dia dedar sikit...

kitorang biar dia cool down tapi dia pegi duduk kat corner2, bawah meja tapi still nangis...eee...nak citer pun macam seram plak...cara dia nangis lain...dia nangis tapi takde air mata...macam mendayu2 kadang tuh menjerit...dia tak bukak mata...kalau bukak pun dia macam jeling2 jer kitorang...aku angkat dia betul2 depan muka aku, dia tanak pandang...sampai aku tanya cikgu ada benda ke kat muka aku? cikgu cakap takde...aku dah mula tak sedap hati...a mother instinct kan...cikgu plak pasang upin ipin konon nak bagi dia diam...mikhail diam kejap, pastu nangis balik...aku dapat rasa as if ada benda guard dia...dia pandang bawah pastu tertoleh2 kat tepi kiri kanan macam mencari2 benda...bila aku or cikgu hulur tangan dia angkat tangan macam nak kita dukung pastu bila kita datang dekat, dia tepis2 depan dia...tengok dia nangis kesian sangat...macam ketakutan tapi takleh mintak tolong...macam takutkan sesuatu tapi taktau camna nak pegi kat kita...

sebbaik sebelum tuh aku ada download ayat2 ruqyah masa aku sakit2 badan 2 weeks before...aku pasang kuat2...aku baringkan dia, dia duduk balik...aku angkat dia peluk kuat...itupun dia meronta2 pastu aku tolehkan kepala dia tak pandang aku...cikgu pun pasang surah apa taktau...pastu baru dia macam senyap...tak meronta dah...aku cuba susukan dia, dia nak...pastu aku baring sama2 ngan dia sambil susukan dia sampai dia tertido...all that last for an hour...dengan ariana pun tak tido...ariana pandang jer...bila aku tanya kenapa adik yana? dia kata ntahla...yana pun tak tau...hehehe...aku tanya tuh manala tau kot dia boleh nampak jugak...bajet berani jer mummy dia nih...padahal penakut ya amat...

ingatkan sekali tu jelaa...rupanya kul 4 gitu dia buat balik...lampu memang aku tak tutup...biar tido dalam terang sementara dia tgh gini kan...selalunya mikhail nih kalau dia nak susu, dia merengek jer, aku bukakla kedai...mengiring ngadap dia terus...kali nih dia bukan merengek jer tapi kul 4 tuh dia terus duduk...nangis macam kul 12 tadi...adoi, kepala aku dahla tingtong nih...cikgu plak sekolah pagi...cikgu google kat youtube ayat untuk gangguan jin...pasang kuat2...memula dia makin kuat nangis siap jerit2...pastu afterseveral attempts, barulaa dia ok...itupun dah nak dekat pukul 5am masa tuh...kul 6.15 hantar diorang berdua kat bs, aku citerla sikit kat makcik aku tuh...pastu makcik aku citer hari rabu tengahari dia menangis macam tulaa...sebijik macam yang aku citer...duduk kat corner2...nangis sedih sangat cebik2...orang dukung tolak2...so itu dah menolak dakwaan yang setan tuh kat aku coz dulu aku pernah jumpa ustaz masa dalam pantang sebab mikhail duk nangis dari 12am-4am..mujur takde apa...ustaz kata memang perangai mikhail...tapi dia ada explain...katanya kadang tuh setan tuh bukan ada pada baby, tapi pada maknya...tu sebab baby menangis bila dekat dengan maknya...gitu

cikgu plak dijadualkan sepatutnya ikut rombongan camping tengahari jumaat tuh sampai ahad...aku dah bebel2 camna aku nak handle dua budak tambahan mikhail gini...aku suruh cikgu carik ustaz yang boleh ubat mikhail ASAP!! aku pegi keje jumaat tuh pun tak tenteram jiwa...kejap2 aku sms makcik tanya mikhail camna...kepala aku pun dah naik pening maybe sebab malam tuh pun tido terganggu2...so aku gi klinik terus amik mc...cikgu manage to call 5-6 ustaz tapi malangnya semuanya outstation sampai hari ahad...tapi ustaz hilmi yang "tengokkan" aku n mikhail dulu tuh sempat bagi air penawar dari darul syifa'...dia pesan air tuh bagi minum n sapu pada sendi2 mikhail sambil selawat n niat mintak tolong pada Allah dijauhkan dari gangguan jin dan iblis...aku pun kena minum n buat bilas mandi...cikgu plak mintak excuse untuk pergi rombongan tuh lewat sikit...kiranya dia akan menyusul hari sabtu...Alhamdulillah, malam tuh mikhail dah ok...takde nangis2 dah...minum susu pun ok...

so sabtu tuh pagi2 kul 7am cikgu bertolak ngan kawan dia, aku plak siap2 barang nak tido rumah mak malam tuh...tak berani aku nak tido rumah bertiga jer...buatnya ada apa2...isyhhh...kelam kabut jugakla sebab nak siapkan yana gi sekolah lagi...merasalah pagi tuh pegi sekolah lewat sejam...sebbaik kelas main2 nyanyi2 jer...i think i should polish my motherhood skill like tina...dia selamba rilek jer handle 4 kids below 4yo...superwoman sungguh :) n this week will be the last week...sedih plak...i like that class...n i like the mommies there...semua macam geng2 jer...sedih bila this week punya last class i cannot attend as i have this UMNO persidangan thing...eee...tak suka coz i dun really like politics...i was forced to join by non other than my mother...ikutkan jelaa...kang tak join kata tak support plak...hmmmm....acara wajib jelah aku pegi...n charity...yang pegi mesyuarat weekly, berjimba2 memang tak dapatla nak join...better berjimba with my own little family kot...ntah bila laa tuh...takpelaa...golek2 atas tilam depan tv pun berjimba gak tuh... 




busyuk masyam mummy yang memang #1 upin ipin fan


manja sangattttt...apa2 nak ngendeng mummy


murah senyuman...


penyedih kalau mummy tak layan dia...kemain cebik2

p/s : aku rasa aku still nak gi berubat dengan ustaz hilmi tuh...kasi scan betul2...kalau ada kasi buang...aku pernah terbaca, sebenarnya elok kita pegi scan every 3-4 bulan gitu...rumah plak elok kita pasang surah al-Baqarah selalu sebab surah al-Baqarah boleh menahan dari gangguan dalam 3-4 hari jer thats y elok baca Quran selalu (peringatan untuk sendiri jugak nih)...tapi surah al-Baqarah kan panjang, kadang tak sempat nak habiskan...kalau tak baca pun, kita boleh download n biar pasang jer kat tab or fon sampai habis...

No comments: