ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, October 10, 2013

supermom

 pagi tadi sebelum keluar rumah nak pegi keje, toleh belakang nak tutup lampu kipas...tengok keadaan rumah yang bakal ditinggalkan....masyaAllah...macamana ribut petir taufan kat luar rumah malam semalam, macam tulaa jugak kat dalam rumah aku...nak citer pun malu...kat bilik, sebbaik fitted sheet, nampakla kemas sikit cadar tuh, baju2 cikgu yang kena kombah ngan mikhail tak sempat nak lipat balik...kat bilik depan baju2 yang dah berlipat still bersusun tepi dinding...yang baru angkat memang konfem belum lipat berlonggok atas tilam...mujur dapur haritu cikgu tolong mop alang2 defrost peti ais...peti ais aku tuh kalau defrost habis meleleh sampai ke depan toilet...tiap kali nak kena sodok n buang air masuk toilet...kat dapur ok lagi sebab aku mmg tanak attract lebih banyak cik T...lagipun aku jarang masak...

aku pun tak tau bilala aku boleh habiskan buat keje2 rumah...teringin nak balik ke rumah yang kemas, wangi, bersih...anak2 nak memanjat, berlari takpela...tapi jangan sepah semua mainan boleh tak? amik 1 box, kalau nak main yang lain, simpan balik yang tanak main...ariana ok dah...dia tau mengemas...nih mikhail nih kaki monggah...main stail lambak semua...pastu amik 1 dua jer...yang lain dia seronok tengok ada sepah2 keliling dia kot...sebab pernahla kemas mainan lain yang dia tak pegang, elok jer dah kemas, dia gi amik balik n punggah balik...haiz...



aku nih balik keje sampai rumah dalam 6.45 gitu...the moment mikhail nampak jer muka aku, terus buat drama swasta ibarat tak menyusu seharian...aku masuk bilik tanggal tudung, letak beg, pegi dapur simpan susu, jenguk2 sana sini, dia ikuuut jer bontot aku...merengek2...kengkadang bila aku wat taktau mulala menjerit2...so  kengkadang masa sejukkan badan tu sambil menyusu...dapatla tengok tv sambil2 tuh...tapi mikhail nih bila dia dah dapat, dia tanak lepas...lamaaa plak tuh...kadang sampai sejam...sakit pinggang duduk bersila lama2...kengkadang aku baring menyusu dia sampai dia tertido...tapi dia tuh mata pejam pun still tak lepas...sumbat puting mengamuk...dicampaknya puting tuh...bila aku tarik jer dia terjaga...ngamuk lagi...haiz...situ pun dah buang masa...terkocoh2la nak mandi nak kejar maghrib lagi...




pastu lepas mandi, siap makanan...kalau beli, hidangla...kalau nak masak, berketongtangla kat dapur plak... pungpangpungpang dah pukul 9...kemas2 meja, dapur dah pukul 9.30...aku pun keluarkanlah kain2 nak lipat...lipat 4-5 helai, mikhail datang...kalau tak dipunggah balik kain yang DAH BERLIPAT dia mintak menyusu lagi...dia bukan haus ke apa tau...dia nak bermanja...nak baring atas pangku...ater, camna nak siap melipat kain? kengkadang aku perasan aku lagi banyak melayan mikhail dari ariana...kesian plak kat kakak yana walaupun nampak macam dia tak kisah tapi tanakla nanti dia ingat aku sayang mikhail jer...pernah aku carik pasal tanya yana sayang sapa...dia cakap sayang babah...kecik hati mummy tau :( alahh...kecik hati kejap jer...more to concern sebenarnya...kena sayang semua ok yana? then selagi aku tak masuk tido, selagi tuh bebudak nih tanak tido...cikgu sharp kul 10.30 dah masuk tido...so, aku pun kenalaa masuk tido skali...kang bebudak nih kalau babah dalam bilik, mummy kat luar diorang kuar masuk bilik, mengganggu cikgu tido plus bilik tuh banyak nyamuk kalau pintu nganga...cikgu nih pantang sket nyamuk2 nih...so, takde peluang nak stay up settle housechores melainkan diorang tertido awal which is very rare...hmmm




kalau cikgu balik awal n takde tusyen, n kalau dia rajin, dia tolongla laundry...lega 1 keje...being a wife and a mom is not easy...working or not working...kitala maid, pengasuh, doktor, negotiator, secretary, holiday planner, money manager, meal planner, chef, driver, banyak lagilaa tugas kita...u just name it...besides that nak kena jaga hati suami, hati ahli keluarga yang lain...penat camna pun, kenala luang masa jenguk mak abah...atok nenek...kengkadang bila dapat settle semua keje aku rasa macam supermom sangat...hahaha...pastu award diri sendiri gi shopping...hehehe...luckily my husband pun tak pernah request apa2...even keje rumah pun dia tak pernah bersuara suruh buat itu ini...bila aku stress tak boleh siap keje, dia sendiri cakap he never ask me to do then why do it? erghh...becoz we also want our house to look nice for ourself sayanggg...n lucky me jugak coz dia jenis yang rajin jugak tolong buat keje rumah...but of cos ada limitla...kalau nak mintak tolong pun adalaa caranya...tengok mood, dia busy ke tak, say please really helps...and say thank you afterwards...eventho itu bukan keje kita 100% sebenarnya coz keje rumah nih kan keje bersama but still appreciation tuh boleh buat orang tolong kita dengan lebih ikhlas...cubala kalau tak caya...



TAPI lelaki still have their ego...kalau dia dah tolong tuh EVENTHO tak menepati piawaian ISO wifey, takyahla marah...ada skali dulu cikgu tolong sidai kain...tapi taula lelaki nih buat keje nak cepat jer, tak toleh2 dah...ada 1 baju tuh lengan dia 1 kedalam, 1 keluar...aku amikla gambar...konon nak share kat blog like, "look how cute my husband sidai kain"...coz to me macam kelakarla...then cikgu marah coz maybe to him macam persendakan dia kot...ok, lesson learnt...kalau tak ok, kita betulkan sendiri...

and being married to him aku belajar untuk take it as it is...dah tak sempat nak lipat, takpela...dah tak larat, laterla buat...aku belajar butakan mata (tapi taklehla selalu...lama2 ketumbit terus)...yelaa, balik keje dah penat...nak kena rehat jugak...lipat mana dan jer...kemas sikit2 asal tak nampak sepah...bila sempat kita kemas all out wipe segala habuk...in the end yang menanggung aku jugak...bukan ada maid nak menolong pun...well apa yang aku nak cakap sebenarnya, kita buat ikut kemampuanla...besides, we are only human...in the eye of our children we are already their SUPERMOM :)



4 comments:

Kuazue Mohamad said...

assalammualaikum..

Follow sini n membaca luahan hati anda.. hihiih... gitu lah mummy.. mmm nasihat wat diri sendiri... agak2 rasa depressed, nak lena tu.. jom kita zikir subhanallah walhamdulillah wala illa ha illallah.. in shaa allah... zikir yg di ajar oleh rasullullah utk puteri nya yg penat urus rumah tangga... in shaa allah.. ada manis kat situ...

aLin arLene said...

thank you kuazue..pernah jugak terbaca kisah rasulullah s.a.w dengan fatimah tu...insyaAllah, boleh dipraktikkan tuh...

Miss Moon said...

penat kan .....

ai baca entry u pun ley bayang kan mcm mana penat


pastuh pikir balik huwaaaaaaaaaaa ai pun cenggitu jugerssssss

rasanya semer working mothers cenggitu kan

aLin arLene said...

haah kak moon..this is where the husband can take part...samada tolong atau diam jer...hehehe