ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, August 26, 2010

upgrade, downgrade, upgrade again



nih nak citer pasal benda yang aku shopping last sunday...aku g parenthood exhibition kat midvalley...actually tak plan pun nak kesana tapi memandang member aku yang g on friday kata benda yang aku nak tuh sangat2 murah n only offer tuh kat expo tuh jer, maka aku gagahkan jugak datang bulan2 posa nih...memang murah...aku dah carik online...paling murah pun RM326...kalu nak upgrade ke double, kena beli 1 set lagi dalam RM50...yang nih RM299 n nak upgrade cuma tambah RM10 jer!!!murah kan?


aku beli......tadaaaa.............


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*







spectra 3 electric breastpump


citer pasal bp nih, memula aku memang plan nak fully bf since aku pregnant lagi...bertambah semangat bila my ofismate yang cina nih pun fully bf...dia beli ni,harga RM519.00 termasuk cooler bag n storage bottle 5 bijik...





medela mini electric


aku pun ikutla...masa tuh aku malas nak survey2 banyak2 lagipun member aku tuh rajin survey, dia slalula citer itu ini...kira aku kumpul ilmu dari dialaa...bp nih ikut orang gak...ada yang serasi, ada yang tak...bagi aku medele mini-e nih ok cuma bising jerlaa...kalau ko nak pam kat public, mau orang pandang ko...bunyi cam mesin rumput...hehehe...dia bising coz dia compact...orang medela tulaa cakap...


after a while aku nak double pump...means pump both side serentak...coz aku rasa rugi bila aku pam sebelah, yang sebelah lagi aku cuma boleh collect guna medela collection shell jer (nih pun tak murah nih...69.90 for a pair)...guna shell cuma boleh dapat dalam 0.5oz or less jer sedangkan masa letdown ni kalau pam leh dapat baaanyak lagi...errr...paham ker apa aku cakap nih?


let down means aliran susu laju...kalau kita bf atau pam, dalam seminit gitu kengkadang terasa nipple menegang then rasa tajam2 kat hujung2 nipple then kalau baby hisap dia punya rhythm daripada hisap...hisap...hisap jadi hisaaaaap...hisaaaaap...hisaaaaap...masa nih kalau pam pun kita boleh nampak susu tuh banyak exit keluar...kalau takde letdown...setitik setitik keluar...bila ada letdown, keluar macam pancut air untuk iron tuh...haaa paham dah?kalau tak paham, leh baca kat sini, sini atau sini untuk tahu dengan lebih lanjut. pasal bf nih aku pun takdelaa pandai sangat...cuma tau apa yang aku baca jer...bolehlaa jadi reference pada sedara mara yg housewife yg bz nak carik bahan...


pastuh bila ariana masuk 5 bulan, susu yang aku pam macam tak cukup untuk dia sehari...apa lagi nak buat stok...so, aku pun kelam kabut pagi tuh sebelum masuk opis singgah guardian nak beli manual pam...tak kisahlaa sebelah manual sebelah letrik pun janji double...masuk guardian yang ada cuma brand nih jer...





pureen basic manual pump


beli jerla...lagipun harga dia dalam RM18++...dah terdesak sangat nih (aku pun taktau apsal aku kalut sangat pagi tuh)...masa memula pakai seronok coz in 15 min dapat 2oz serentak...maknanya 4ozlaa...slalunya 30min baru dapat banyak tuh coz B tunggu turn...wah...memberangsangkan...yang tak memberangsangkan ialah pam stail hon nih sakit tangan...nak picit ngan jari memang tak daya...kena guna whole palm tuh nak menekan eh...


pastu petang tuh ajak alan g kedai manjaku (boleh tak petang tuh baru teringat ada kedai baby kat area rumah...apadaaa...) then aku pun beli laa pam nih...dalam RM59.90





anakku manual pump


aku guna pam nih sampai sekarang...walaupun saiz dia agak besar, tapi aku suka coz senang dapat letdown n corong dia besar, which sesuai ngan aku...tapi nama pun manual, kenalaa kerja keras sikit kan...aku akan guna pam nih sebelah, pam letric sebelah...n bila dah beli spectra 3 untuk double pam nih, aku ingat nak guna fully spectra tapi rasa tak syoklaa coz lambat letdown...so, aku guna pam nih sebelah, spectra sebelah...lagipun aku baru 2 kali try guna spectra...maybe lepas dah terer, leh fully spectra...buat masa nih still tak cukup lagi coz aku cuma bawak balik 7-9 oz jer sedangkan ariana minum dalam 12-16oz walaupun dia dah mula makan...tapi takpe, topup fm pun cuma sebotol jer sehari, still susu mummy counter offer...hehehe...

so, bagi mummy yang bekerja, susu ibu bukanlah option yang murah...mahal sebenarnya...nak beli cooler bag, storage bottle n bags, ice packs...tu belum lagi yang invest beli deepfreezer bagai tapi memberi anak2 yang terbaik yang mampu mummy2 bagi, keluar duit lebih sikit takpe...insyaAllah, ada rezeki Allah bagi...

No comments: