ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, January 29, 2016

legaaaa...


Assalamualaikum :)

semalam boss panggil sorang2 masuk bilik dia...serah surat cinta yang dinanti2kan semorang kat sini...aku masuk dengan takde high expectation langsung...kalau ada Alhamdulillah, kalau takde pun syukur masih ada kerja...compared to cikgu yang cuma dapat 500 bonus or my sister in O&G line yang takde bonus, takde increment plus rumours said the salary pun akan dipotong 20-30%, banyak tuh...my sister pun kata she still grateful still have a job to pay for monthly expenses...so, 20% cut tuh anggapla cut for perbelanjaan untuk enjoy2...she can still live without enjoying too much kan...now nak enjoy kenala creative...tak perlu belanja mahal2...negara kita banyak park, rumah kondo pun ada pool so tak payahlaa nak check in hotel semata nak mandi pool and play their themepark...nak pergi bercuti pun fikir tempat2 yang boleh kill 2 birds with 1 stone kiranya...contohnya lama tak jenguk makcik kat penang, so marilah kita ke penang sambil melawat sedara leh gak jalan2...duit hotel kita sedekah kat makcik while stay at her house...dia pun seronok ada teman kan...

ok, panjang pulak mukadimah...before tengok surat tuh, dah niat nak setel hutang2 dulu...walaupun at the same time "add items to cart" kat lazada...hahaha...pastu tengok kak moon beli corelle, usha corelle pulak...senaraikan hadiah2 kiv yang tak beli2 lagi (hadiah ariana pun tak beli lagi) bape banyak nak simpan, bape banyak nak belanja...pastu bila dah tengok, ok...Alhamdulillah ada jugak...kurang sikit dari tahun lepas tapi takpe...sapa nak bagi kan? memang happy sangat few hutang cukup untuk dilangsaikan sepenuhnya...cuma lazada dan corelle tinggal kenanganlah...hehehe...takpe, beli pun mana nak letak kat rumah tuh...lagipun pinggan dah ada (pujuk hati) tgahri dapat, klik2 tak balik lagi dah habis...tapi legaa sangat2 PTPTN dah fully settle!!!! credit card pun dah settle half...syukur ya Allah...happy sangat2...yang lain tuh inshaaAllah kalau ada rezeki akan dilaksanakan...few tips dari aku yang cetek ilmu nih...especially pasal hutang...sentiasa niat rezeki yang dapat tuh nak bayar hutang dulu...especially hutang kat orang...pastu niat kalau ada lebih nak sedekah lebih...pastu kalau dengan gaji bulanan selalu kita bayar zakat pendapatan 50, bila dapat bonus bayarlah ikut bape bulan dapat tuh...katalaa dapat 2 bulan, bulan tuh bayarlah zakat 150...sedekah, sedekah, banyakkan sedekah...aku selalu mintak orang doakan aku murah rezeki supaya aku boleh share jugak rezeki dengan diorang di masa2 akan datang...sedekah nih ada banyak cara...kadang aku kagum dengan kekreatifan orang lain...kalau mampu aku cuba ikut...jangan kita fikir orang yang bersedekah dan bercerita tuh riak ke apa...mungkin dia share cara dia supaya kita pun boleh buat macam dia...mulakan sedekah dengan orang2 yang dekat dengan kita...sedara mara kita...

oklaa, macam ustajah pulak harini...emo sikit diberikan Allah rezeki begini dapat meringankan diri dari beban hutang...sedangkan aku sendiri culas dalam mengerjakan perintahNya...nikmat mana lagi yang hendak ku nafikan...oh, 1 lagi tips jangan compare...kalau 3-4 tahun dulu aku selalu bengkak hati tengok orang dapat lebih...now, aku dah tak kisah...taknak amik tau pun...rezeki kau, kau uruslaa...rezeki aku, begini...mungkin dari segi wang ringgit kurang tapi lebih dari segi kesihatan, keluarga, eh macam2 lagilaa rezeki nih...bila aku fikir macam tuh, apa amount yang dapat pun aku berlapang dada...memang happy jelaa sampai orang lain ingat aku dapat berjuta2 lemon gamaknya...hahaha...

2 comments:

ayukhairy said...

Ye...setuju alin..yg penting settlekan hutang dulu...aku hari tu pun saving aku habis gak la settleka hutang ptptn..nak claim less 20% punya pasal la...lps tu baru nak start kerja balik n saving, dah pindah johor plak...tak kerja ni mmg idak la aku menyimpan...😂😂😂😂

aLin arLene said...

kan..hutang buat amalan kita tertunda dihisab..xfaham orang yang boleh rilek2 dalam membayar hutang..saving after hutang setel..ko tak keje dah jimat banyak duit babysitter and tambang bebudak..ok sangat dah..