ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, July 21, 2010

janji anak aku sihat...


Exclusive bf(breastfeeding)...what is that?it means baby dari lahir hingga 6 bulan HANYA minum susu badan without air kosong, formula, pepejal, whatsoever...ariana nih dah berkali2 meneguk formula...kira tak exclusivelaa eh?kengkadang rasa dengki ngan mommies yang dapat full bf their babies...n rasa menyampah kalau ada yang memperkecilkan kita kerana TERPAKSA campur..."oh, itu bukan exclusive namanya...""tak baguslaa macam tuh""u dah campur?makin sikitlaa susu u..."...eee...rasa nak jer sumbat nenen nih kemulut diorg...eh...sumbat mulut diorg buat apa...sumbat mulut anak lagi bagus...for those who are not working it is a blessed to fully bf their babies...macam my sister in law...tapiiii...anak dia nak bergayut jelaa coz never been introduced to bottle...susah jugak nak kemana2...

lagi 1 aku tak suka bila kita nak tanya kat nurse2 hospital camna nak banyakkan susu, camna nak successful in bf, seboleh2 diorang cakap bagi jer baby minum...bagi je banyak2...betul apa diorang cakap tuh....memanglaa aku bagi tapi aku keje...bukan dok rumah...bagilaa tips2 yang sesuai untuk wanita bekerja...ko nak aku balik setiap 3 jam menyusu ker?kalau rumah sebelah opis, bolehlaa...


sapa buat mommy saya tuh?babab kang!!!




ariana punya history menyusu:

-lahir2 nurse bagi air zamzam, then becoz aku bersalin c-sec, doc bagi aku rehat sehari so the 1st day tuh baby minum fm(formula milk) jelaa...

-then hari kedua baru cuba bangun...mak datok!!!sakit!!!bila dah dapat duduk selesa, nurse sorong ariana masuk untuk cuba bf for the 1st time...nak pegang tak reti, camna baby nak latch pun tak reti, susu tak keluar, nurse tuh picitkan kasi keluar...ADOI!!!ariana dah sedap dapat fast flow from the bottle, bila bf dia tido...penat sedut tak kuor2 gak...

-camtuh gaklaa hari2 seterusnya sampai aku kuar sepital on the 5th day...bila ada peluang aku akan mintak bf baby then kalau dia still nangis, nurse akan topup ngan fm...

-kat rumah, aku fully bf ariana...tapi biasalaa kalau dah berpantang rumah mak, especially when ur mother don't believe in bf...dia seboleh2 suruh bancuh fm sample yang dr bagi...kengkadang mak bancuh terus bagi kat baby, dia kata susu kamu tuh tak cukup...bengang gakla coz kalau baby tak hisap, camna nak stimulate susu keluar kan?tapi aku diam jelaa...kang melawan, kena halau lak kang...hehehe..

-after 2 hari kuar, kitorang kena datang hospital balik for checkup then ariana kena tahan sebab jaundice lak...padanlaa ada 1 malam tuh dia tak nyusu for almost 8 jam...tido jer...dr kata itu tanda2 dia jaundice coz baby lemah n malas nak bangun minum...

-ubat terbaik adalah susu ibu selain put her under the ultraviolet light...aku pun pulun mengepam susu...in 4 hours cuma dapat 2aun jer...nak nangis coz takut dia kena tahan lama2 coz tak cukup susu...bila tak cukup, apalagi, dia minum fm lagi...tapi Alhamdulillah besoknya dia dah leh kuar...

-maybe sebab aku start mengepam awal (in 1 week), susu aku mula produce dengan banyaknya...ariana minum 5-10 minit then dah...sebelah lagi pun taknak...so, aku mula simpan stok ebm(expressed breastmilk)...tak konsisten mengepam coz lack of info...aku pam bila rasa sakit sebab penuh...kalau x, aku wat dek jer...mak aku lebih suka panaskan ebm masuk botol...dia kata senang nak monitor baby minum banyak mana...

-stok aku banyak gak bila nak mula start keje...aku bagitau bbsitter, bagi ariana minum 2aun every 2 jam...ariana minum makin hari makin bertambah...dari 2 jadi 3 aun n now dah masuk 4...bila makin banyak minum, stok ebm pun makin kurang...sehari she need about 18-20aun sedangkan kat ofis i only manage to get around 10-12aun or in a good day boleh dapat dalam 17aun...so, masuk 5 bulan ariana dah mula campur fm tapi cuma at bbsitter jer...buat topup kalau ebm tak cukup...sehari maybe dia minum fm dalam 1-2 botol jer...malam memang fully bf ngan mommy dia...

buat masa nih ni yang termampu aku buat for my baby...of cos every parents nak bagi yang terbaik tapi setakat yang termampula...salute to mothers yang dapat EXCLUSIVE BREASTFEED their babies...maybe ada yang kata "alaa semua tuh alasan...","orang lain boleh buat, kenapa ko takleh...""tengok, aku exclusive tau..." eee...kata2 nilaa yang buat mommies yang tak berjaya tuh makin gagal coz bukannya depa nak support, bagi moral down lagi adalaa...diorang nih tak bersyukur tuhan dah bagi rezeki dengan senang...sedangkan yang lain diuji dengan pelbagai dugaan...nak bf bagi mommies yang bekerja memerlukan komitmen yang SAAAANGAT tinggi...aku sampai kena cucuk every week keluarkan susu yang tersumbat yang dah jadi nanah...hidup2 dr cucuk tau...no bius!!!then pernah demam kowkow sebab bengkak susu gak...macam2la...nak citer kat sini pun tak habis...dr advise suruh stop menyusu...tapi aku refuse...takpelaa...biar ariana minum puas2 dulu...

apapun aku tetap berpuas hati coz aku still menyusukan dia whenever she needs me...breastfeeding is better than feeding breastmilk...aku berazam nak susukan ariana until dia 2 tahun...full or not coz bf time is bonding time for mommy n baby n bonding is the best feeling...so, takyahlaa ko nak eksyen ko leh produce stok ebm melimpah ruah dalam fridge ko tuh...ramai jer baby yang hidup dengan minum fm...fm pun macam2 vitamin ada sekarang...tak mati pun...(ni ayat orang yang sangat dengki n sakit hati...)

ariana dah pandai baca yasin tau...


JANJI ANAK AKU SIHAT!!!

No comments: