ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, September 15, 2010

demam di hari raya

ariana demam lagi...on hari raya lak tuh...demi anak tercinta, kitorang tak g mana2...duk rumah jaga dia jer...n kali nih kitorang tak bawak dia g klinik or hospital...bukan apa, kitorang dah belajar dari kes demam ariana yang pertama dulu...masa tuh puas tanya dr camna nak treat kat rumah coz masa kat hospital pun dr cuma bagi makan ubat (aku yang bagi pun) n amik temperature dia...kat rumah pun leh buat kan?cuma advantage kat hospital is kalau ada apa2 terjadi, leh terus jumpa dr.


kali nih, aku rasa badan n kepala dia panas...amik temperature dah lebih 37.5 degree...aku bukak baju dia...biar tinggal pampers jer...aku bagi makan pcm...aku buat air asam jawa pekat2...tepek2 kat kepala dia...petua nih dari aku kecik lagi nenek aku dah amalkan...lendir bunga raya pun boleh tapi kat rumah takde lak bunga raya...then aku tepek koolfever kat dahi dia...sambil2 tuh aku lap badan dia ngan kain basah...celup dalam air paip, bukan air ais tau...dr kata takleh turunkan suhu badan drastik...kena turun gradually...then susukan dia sekerap mungkin...memang dia akan merengek bila kita lap badan dia coz dia rasa sejuk...tapi then after dia tido, aku letak kain tuh atas kepala then kejap2 aku titik2 kan air kat kain tuh to keep it wet n cool...aku tidokan dia betul2 bawah kipas ...tapi aku cover dada n blakang dia leaving her arm n leg to cool down...


macam aku kata, aku taklaa pandai sangat tapi ubat pcm memang dah ada kat rumah (aku angkut kemana aku pegi...even kat rumah BS pun ada sebotol) n aku combine semua cara yang aku tau untuk turunkan suhu badan...demam bukan leh buat main especially for babies...leh kena sawan tarik tau...bukan nak takutkan sesapa, cuma nak mengingatkan diri aku sendiri gak...alhamdulillah, malam tuh dia dah sihat dah...


No comments: