ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, September 3, 2010

eh? dah nak raya ker?

sedar tak sedar next week dah raya...bak kata mak mertua aku masa berlari...betullaa apa yang dia cakap tuh...dah takde masa berjalan dah...buka puasa pun malas nak update coz hari2 sama jer...balik keje, singgah param beli sorang sebungkus heavy food, beli kudap kudapan, air sorang satu then bubur lambuk for sahur...lagipun even tho aku nih suka makan, tapi aku takdelaa g cari makan...coz my other half tak suka try new food n his stomach is so sensitive...kalau try new stuff kang gastrik kang haa...salah akulaa kan?


apa preparation korang untuk raya? baju raya, kasut raya, kuih raya, langsir raya, rumah raya (rumah pun kena letak perkataan raya k), makanan raya? aku macam takde hati nak raya boleh?for myselfla...tapi aku nak gak bawak ariana beraya, pakai baju kurung, collect duit raya...huhuhu...apa aku nak citer nih sebenarnya? ntahlaa...macam takde mood langsung...


apsal aku takde mood?1st of all aku ada personal problem yang dah berlarutan berbulan2 lamanya...nak fikir pun tak berdaya inikan pulak nak citer kat korang...sangat sedih melibatkan orang yang aku sayang tapi tak sayang aku ...2ndly aku dah g tempah baju raya dalam 5 pasang...ni semua kain yang dah lama beli tapi tak tempah so, tempah jelaa kan...ada sepasang tuh aku plan nak pakai 1st raya tuh aku buat berfesyen sket...skali tailor tuh hauk g buat salah plak...takde kain lebih plak tuh...so i'm stuck with the design...takkan tak pakai kan?kelakar sikitlaa bila tengok fesyen cenggitu..huwaa...plan nak pakai kaler peach for our family, tapi baju aku dah slack, dah macam tak best dah...nak pakai baju lain macam dah takde hati...MENYAMPAHSSS...


kuih raya pun aku langsung tak beli...since aku kawin, mak mertua aku akan buat 5-6 jenis then reservekan sebalang setiap jenis untuk semua menantu dia...hehehe...dah takyah beli...kalau aku nak beli pun, aku beli kerepek2 or kacang2 or rempeyek...lagipun takde sapa nak datang rumah aku untuk raya :( kalau ada pun nak nampak raya cuma langsir yang aku tempah (tak berpasang n tak berambik lagi)...bukan untuk raya semata tapi sebab memang aku cuma ada 1 je langsir yang aku ulang basuh pakai...dah 3 tahun pun...so, its about time laa kan...


kasut raya aku tak beli kot...pakai jer apa yang ada...lagipun masuk rumah orang bukak kasut...pastuh kena pijak2 ngan bebudak...pakai yang biasa2 udah...cuti pun aku cuma amik 3 hari before raya...tu pun sebab nak kena balik melaka tolong my mil buat preparation raya...kat sana semua buat sendiri...ketupat nak kena isi beras, pulut rebus manual lagi...kejap2 nak kena isi air lagi...rendang nak buat 2-3 jenis...sambal lagi...n paling aku suka my mil will bake 5-6 bijik kek buah kukus...setap woo...berbeza ngan kat kl...mak aku biasanya buat rendang awal seminggu..buat basah2 then masuk freezer...pagi raya tuh panaskan n keringkan sikit lagi...ketupat takde just nasi impit rebus guna pressure cooker...n mak akan buat marble cheese kek...melaka = tradisional : kl = moden...even aku nak tolong pun mak akan cakap tak payah, dah setel dah...hmmm...


selalunya aktiviti raya aku :

pagi raya - bangun - basuh muka - pakai baju biasa - pegi kubur arwah2 belah alan - balik - mandi - siap beria2 - makan - salam raya - gerak ke kl - g rumah opah belah mak dulu - jumpa semua orang - raya2/makan - g rumah atok belah abah lak - jumpa semua orang - raya2/makan - g rumah mak (walaupun dah jumpa kat rumah opah tadi) - raya2/makan lagi - g rumah abah lak - raya2/makan lagi dan lagi - balik rumah dah lewat malam - tido bongkang

2nd raya - bangun awal2 - gerak ke rembau lak (kampung belah ayah alan) - raya2/makan2 - balik melaka - rileks - orang datang rumah plak

3rd raya - g rumah adik mil kat masjid tanah - raya2/makan2 - balik kl


see...sangat pendek masa, sangat padat aktiviti...tapi aku suka gitu...coz by 4th raya selalunya dah tak bape meriah dah...rendang pun dah takde...yang ada mee/bihun/kueyteow goreng...tapi tahun nih tak taulaa camna...boleh ker aku n alan padatkan aktiviti camtuh...sian nanti ariana penat...or kitorang yang akan super penat...ntahlaa...aku serahkan bulat2 kat alan tahun nih nak plan raya camna coz aku dah tak daya...


so, di kesempatan ini aku nak mintak maaf pada semua kengkawan aku, kenalan2 aku, sedara mara aku yang probably tak sempat aku jumpa raya nanti...maafkan semua salah silap aku, kalau aku ada terkasar bahasa, tersound tak semena2, terjeling ekor mata, tersepak terlangkah anggota...halalkan makan minum ye...akhir kata selamat hari raya...moga raya kali ini lebih bermakna buat kalian...n hopefully buat aku juga...

No comments: