ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, September 2, 2010

baby sitter di rumah @ baby sitter berdaftar di taska?

aku baca kisah nih kat susuibu.com...sedih sangat baca kisah2 ibu2 yang kehilangan anak2 yang masih kecik...lagi sedih bila anak2 kecil nih menderita sebelum menemui ajal...salah penjaga lak tuh...pagi kita hantar molat2 lagi, terlentok2 bau masam ngantuk lagi...tau2 tak sempat amik balik, anak kita dah jadi camtuh...saranan kerajaan, hantar anak dijaga oleh orang yang berlesen...yang berlesen tuh sapa?tuan punya taska...orang2 yang dia hire tuh berlesen ker?lesen tuh camna diorang dapat eh?setakat blajar teori, then praktikal ngan dummy sket2 jer ker? aku tak caya taska nih...kalau baca kat susuibu tuh, macam2 kes ada...ada sorang mummy nih beria2 hantar stok ebm kat babysitter, rupanya diorang bagi minum nescafe!!! orang tua pun tak elok minum nescafe, apalagi baby 4 bulan...alasan dia, baby reject ebm...badigol tul...apsal ko tak bagitau mak dia?takpun, ko tak pernah dengar pasal susu formula?at least kalau paling bangang pun bagi milo or horlicks...ini cafein yang ko sumbat kat tekak budak tuh...kalau aku, dah ngamuk dah kat taska tuh...siap saman lagi...aku heran kenapa certain taska yang buat mistake2 nih masih lagi beroperasi...macam takde apa2 yang berlaku...kebanyakan pekerja taska nih pompuan muda2...anak2 dara (ye ker?) yang takde pengalaman jaga budak kecik...aku tau coz blakang rumah mak aku pun ada 2-3 taska...terpekik terlolong anak tekak pompuan2 tuh menyuruh itu ini...macamanalaa budak2 tak ngikut...balik rumah anak2 kita plak terpekik terlolong...ikut cikgu katanya...
sebelum ariana lahir lagi aku dah fikir pada siapa aku nak hantar jaga...makcik2 aku yang housewife ramai tapi rumah diorang boleh tahan jauh gak...aku ngan alan dah tekad taknak bagi parents kitorang jaga...bukan apa, 1stly kitorang taknak menyusahkan diorang...diorang pun ada life sendiri, nak jalan sana sini...memula maybe best jaga cucu, lama2 tak best kang coz jaga baby nih penat...aku yang take over malam n weekend pun penat gak kengkadang...bak kata 1 of my moms fren, they need tlc - tender, love, care...Alhamdulillah, makcu aku offer nak jaga...dia kata dia boring, asyik tidur jer takde apa buat...aku rasa sesuai sangatlaa...anak2 makcu aku 3 orang jer...2 anak dara (form 5 n form 2) leh tolong tengok2 kan n sorang lagi bujang darjah 4...dia sekolah pagi n petang (sekolah agama) so, makcu aku memang baanyak masa terluang...plus, makcu aku tak berkira sangat...kengkadang apa2 keperluan ariana habis, dia belikan dulu...dia bawak ariana jalan2, dia jaga macam anak sendirilaa...aku tak risau kalau ariana manja dengan dia coz itu family members...maybe ada kengkawan yang jeles anak2 rapat ngan babysitters...takyah jeles, itu maknanya dia jaga anak kita sepenuh hati...kitalaa pulak kena tunjukkan extra sayang pada anak supaya dia tak makin jauh dari kita...
aku tau bukan semua bernasib baik ada family dekat yang boleh jaga baby...kengkadang kita no choice terpaksa hantar pada strangers...dengan harapan kita dapat balik anak kita sebagaimana kita hantar dia at morning...ada yang hantar kat rumah orang, n ada yang hantar kat taska...walau apa pun pilihan korang, selidik dulu kes2 lalu kalau ada...tanya mak2 lain or jiran2 kat situ yang hantar anak ok ke tak...and kalau anak2 kita dah pandai cakap, tanya apa yang dia buat hari2 kat taska, makan apa, main apa, cikgu buat apa...semua kena tanya demi keselamatan dan kebaikan anak2 kita...tolonglaa, aku cam tak sanggup nak baca dah kes2 kemalangan especially yang melibatkan baby...ngilu, ngeri, sedih sangat...

No comments: