ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, April 6, 2012

anak kita, tanggungjawab kita. true but....

macam2 nak luah nih sebenarnya tapi eventho blog nih macam diary, still kena simpan sikit untuk diri sendiri. there's some things that we cannot share openly. tapi kalau dah terlalu stress atau geram, luahkan adalah yang terbaik kot.


kat ofis macam biasalaa, ofis politik. shhh...takleh cakap banyak nanti ada yang sampaikan. u think i dun know eh? tahan jelaa lagi 2 bulan je pun after that i will be ngulitin my new baby kat rumah, hilang stress. eh, hadap stress jugak but stress yang positifla pulak. hehehe...pregnant ladies with haywire hormones shudn't work together rasanya. ah, malas fikir. janji keje aku siap sudahlaa kan. tapi camna plak kalau sebab orang lain, keje kita tergantung n kita plak kena terima akibatnya? haa? camna? isyh....pening. what happen behind my back tuh biar Allah jer yang balas. amiin.


my bestfren nonie supposedly due last wednesday but until now not yet deliver her baby girl. anak sulung dia, aku plak yang excited. hehe. hope that everything went smoothly for her. she's been here n there thru my thick n thin days. i owe her until i die. oh, remind me to make a special post about her nanti. she deserves it.


oh, i wanna share something about all the bad news in the newspaper for the past month. i never comment anything in here not because i dun care but bcoz i just dunno what to say. memang rasa sedih bila benda2 kejam happen to all those little children. tapi siapalaa aku nak komen lebih2 sedangkan aku pun ada anak kecik, we never know apa nasib kita pulak. just bersimpati dengan the family members even ada jugak pihak yang blame the parents. berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.


ok, nih tetiba aku nak bukak citer coz it happen to me just few days ago. nyarisla. but it hits me like a big rock!! made me think we parents are not perfect. most of us rasa kitalaa penjaga yang terbaik untuk anak2 kita kan? well, i do think like that. even my husband pun marah coz i kinda control him how to handle ariana. bila dah jadi macam nih, aku rasa macam ya Allah, elakkanla perkara2 buruk terjadi pada keluarga aku.


aku pegi jusco on weekdays dengan ariana, makcu n 2 of her doter which are 19 n 16yo. tau jelaa pompuan ke shopping mall camna, semua nak belek kan? before that memang aku bawak stroller n pasangkan harnest kat ariana. alah yang beg ada tali untuk adult pegang tuh. orang pandang2 senyum2 jer but i guess now they understand why kot not like before "apsal-dia-buat-anak-dia-macam-anjing" kinda look. kira aku memang dah amik langkah berjaga2 laa kan? tapi of cos ariana nih still nak lari2, main celah2 baju so, i pass the harnest to my kazen sebab cam susah pulak aku nih nak catch up termengah2 nak kejar. then masa nak bayar, she stay in her stroller, aku beratur kat counter while my aunty n another kazen tengah belek2 baju nearby. suddenly aku dengar suara ariana. telinga aku nih memang pantang dengar suara dia cepat jer nak melilau. skali aku perasan my aunty n my 2 kazen tengah belek baju, n ariana was nowhere nearby. aku dah cuak. cepat2 aku jeritkan kat kazen tanya mana ariana. berderau darah ok. rupanya dia dah nak turun from her stroller n she's at the other side of rak baju. memang tak nampak k. makcu marahla anak dia, n aku tambah lagi. haha. ye, aku memang selamba marah anak orang. tindakan refleks kot. but actually memang takleh blame 100% kat dia gak. coz everybody was expecting somebody else tolong tengok2kan. even me. nasib baikla ariana nih jenis kecoh. kalaulaa....KALAULAA...isyh...tak dapat bayangkanla. sampai ke besoknya aku dok teringat2. maybe bila korang baca, benda nih macam takde apa tapi percayalaa, it all happen similar like this. just few second alpa. JUST A MOMENT. for bad things to happen. so, takyahlaa nak salahkan parents anak2 malang tuh sangat. i believe anak korang pun ada masukkan benda kotor dalam mulut. tercekik? tersedak? cuma bernasib baik kita cepat bertindak or perut dia memang tough. paling2 pun cirit birit or sembelit which still can be tolerate n treated.


aku dah 2 kali dengar kes yang hampir serupa. 1 kat kfor JB, n 1 lagi kat shopping mall. (ke dua2 kes yang sama? ntah.) tapi citer dia, mak dia tengah pilih2 barang. tak sampai 5 minit, toleh2 anak dah takde dalam trolley. nasib cepat dia bagitau security. search punya search 10 minit after that jumpa anak dia dalam toilet dah dibotakkan n ada few baju untuk ditukar. anak dia mamai macam kena drugs. 10 MINUTES je k. nauzubillah.


so, becoz nowadays banyak giler orang gila. kita as ADULT, bukan parents je yer KENA AMIK EXTRA PRECAUTIONS. pakaikan anak harnest. yang ada buckle is better. always kat tangan kita. kalau nak toleh pilih barang pun susah jugak orang nak bukak benda tuh. biarla dia meronta kejap dari kita meronta selamanya. anak2 sekarang tak mudah takut n mudah diumpan dengan benda. selamba jer lari pegi toys section. tau2 tengah berdiri duk melangut tengok toys. dahlaa rak2 semua tinggi2. kalau dia pusing kejap kot nun dah tak nampak. please kengkawan, be safe.

No comments: