ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Sunday, April 8, 2012

cara orang malas...efisyen dan menjimatkan

ok, harini nak citer camna aku handle botol2 susu ariana. usually, aku n cikgu takkan basuh setiap selepas ariana menyusu. kitorang basuh bila botol bersih kat rak tinggal 1-2 bijik jer. tapi idokler nak biarkan botol tuh terbiar berkerak ngan susu basi. nanti lagi susah nak basuh n berbau. botol2 ariana eventho dah lama, tapi semua nampak cam baru. maybe sebab botol dia banyak so tak ulang pakai yang sama berkali2 atau mungkin sebab cara kitorang basuh kot. cara nih sebenarnya cikgu yang ajar coz dia pun tak brapa rajin nak ngadap sebijik botol at one time.




ariana jenis yang minum susu sekaligus sambil baring. takdelaa duk gantung botol kat mulut kejap2 minum. tapi kadang2 ada gak dia minum stgh then after half hour or an hour, dia habiskan. lepas tuh kitorang terus amik botol dia, pi bilas ngan air paip.








pastu pam sabun basuh botol tuh dalam sepam, penuhkan dengan air lebih kurang 3/4 botol then masukkan puting kedalam tuh biar terendam skali. goncangla botol tuh biar air sabun tuh kena semua bahagian dalam. pastu letak kat sinki sebelah. aku kumpul buat koleksi then after 2 hari camtuh baru basuh skaligus. jimat air, jimat tenaga, jimat masa. ko ingat aku takde benda lain nak buat selain mengadap botol jer balik keje? oh, n aku rebus/sterilize botol once every week. kalau tak rajin, 2 weeks. kalau tak, bila ingatla. coz ariana skarang nih minum susu formula so, botol dia tak berminyak macam masa dia minum EBM dulu. kalau EBM dulu aku perasan kalau terus basuh, minyak2 dia kengkadang susah hilang n lepas rebus, mesti luar2 botol semua berminyak balik so aku kena basuh 2 kali. sangat leceh. camna korang buat haa?


oh, ini cuma botol2 yang dia guna masa kat rumah jer. kat bbsitter, memang tinggal sana n makcik aku yang basuh. tapi kengkadang aku akan wat spotcheck gak tengok2 mana2 botol yang perlu aku sental or puting dah tak serupa puting, aku bawak balik n handle sendiri. nak buat gini, botol kena banyak. setakat nih ariana ada lebih 20 bijik botol. tapi takde pun yang mahal2, murah2 jer janji wide neck.




botol gemuk2...i loike!!!


p/s : aku bagitau nih bukan nak suruh sesapa ikut cuma nak share cara aku. mana tau sok2 ariana tertanya2 camna aku handle botol2 dia dulu. hehehe

No comments: