ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, February 11, 2011

macamana nak harmony kalau ko nak pikir untung ajer?


huarghhh..gila sangap harini...bosan giler pulak keje tak banyak nih...harapkan blog orang berupdate je...kejap2 refresh...nan ado gak...dahlaa aku nih tak reti blogwalking hopping segala...yang itu, itu jelaa yang aku baca...ada gak try masuk sana sinih, tapi 1st impression tuh sangat penting...baca lebih kurang bila bosan dah tak masuk2 dah blog tuh...kalau ada member suggest baca baru aku baca balik dari starting...laa nih baru khatam blog green apple (khatam quran dah?) best baca, kelakau giler...ayat2 tak boleh blah...kalau nih kat rumah, dah lama aku berguling2 gelak...kengkadang bos aku pandang tengok nih pehal minah nih gelak sorang2, mental ke hapa...bila banyak keje, ko komplen...bila takde keje komplen gak...habis tuh mana satu ko nak nih...nih bukan komplen k, nih mensyukuri nikmat takde keje namanya...sajer nak bagi jeles kat korang yang tgh tekun tuh...huargh huargh huargh. ok, tak kelakar.


oh, tadi gi lunch ngan mummies of our office...sajer nak ngumpats hal ofis...ofis skang makin tak syok...banyak sangat politiknya okeyh...benci...bos baru nih suka sangat bagi kitorang menaruh syak wasangka (wah ayat!) everytime dia nak discuss apa2 mesti tutup pintu...kalau tak, pintu bilik dia tuh terbukak jer...tak payahlaa tutup pintu, bukan kitorang dengar pun...oh, lupa lak...memang akan dengar coz suara dia kuat...tapi tak bestlaa...membuatkan orang nih ingat orang tuh bad mouthing, orang sini ingat orang sana back stabbing...maka ofis pun jadi huru hara...semua main tuduh2 jer...


pastu dengan kita dia buruk2kan si anu, tak mustahil dengan si anu dia buruk2kan si ani kan? se eloknya, dia kena amik jalan tengah...bukan lagi memporak peradakan...aku rasa bos aku nih nak menyenangkan hati semuorang tapi method dia salah...dia nak pikir untung jer...sikit2 bagitau profit, sikit kira profit...memanglaa profit tuh penting tapi kebajikan staf pun penting...kalau staf tak happy, macamana nak efisyen keje, kalau tak efisyen, mana der produktiviti, kalau takde produktiviti, haa ko sambunglaa sendiri yek...lagi satu, aku taulaa customer is always right tapi kalau dah terang2 dia salah, takkan nak tunduk gak kan? ambillaa solution yang menguntungkan kedua2 pihak, bukan berpihak pada client jer...abis yang aku nih buat keje susah2 takkan tak amik kira?


ada sorang client nih tak sedar dek untung dah dapat profit gemuk pun boleh kata salah kampeni gak...dah harga market turun, memanglaa ko kena jual share ko sikit biar tak rugi di kemudian hari...itu kira menjaga kebajikan ko dah tau...tapi sebab dia vongok, maka dia pung pang sana sini kata dia rugi...dey thambi, orang dah explain siap dengan black n white dalam offer letter pun ko tak paham2 ker? last2 boss aku malas nak banyak cakap dia sedekahkan RM500 balik pada client...hey, wtf!!! tak payahlaa bos...kalau bos lama aku, tak dilayannya orang2 nih...go to hell laa...


aku suka cara bos lama aku...sangat diplomatik...masa zaman dia, staf still yang sama gak tapi takdelaa nampak sangat berpuak2 macam sekarang...dia lebih suka mencegah dari merawat...dia akan arrange lunch ramai2 every 2-3 months, buat monthly meeting tanya apa masalah kitorang dalam keje, masalah sesama staf ker hapa ker, every new year ada makan besar kat mana2 restoran or hotel. alaa...tak mahal pun nak rasuah staf2 nih supaya behave, ada team work n yang penting harmonyyyyy...lagipun boleh claim balik per...


tapiii...bos baru sebab dia cuma pikir untung untung untung maka langsung takde dah aktiviti2 sosial...dia baik, boleh bawak bincang tapi lepas tuh masuk telinga kiri, keluar telinga kanan jela...dia dengar tapi dia tak consider...(eh baik ke camtuh?) dia kata dia takde masa nak buat2 semua tuh...aku heran gak apa yang dia bizi sangat sampai meeting sebulan sekali pun tak sempat? bos lama aku rilek jer dulu? taklaa kelam kabut sangat macam dia kehulur kehilir ngan kunci dalam poket bergegar2 kaching2 membuatkan pembaca2 blog berpusing2 takut kantoi, eh! bagi aku bos baru aku nih work hard tapi tak work smart...style apek2 buat keje...sempoi jer tapi kelam kabut...kalau korang tengok bos aku pun korang rasa dia sempoi...i mean dari segi penampilanlaa...botol air pun dah putus2 tangkai dia rilek jer...eh, nih kalau bos aku baca nih, pengsan aku...nih bukan kutuk ye bos, ini nasihaaatttt...


oh, ni citer lain plak...pastu on d way balik kat escalator depan kitorang nih ada 2 anak beranak bangsa apa ntah...lebanon kot...anak dia dalam 9-10 tahun kot ngan ayah dia...aku nampak anak dia mata merah macam nak nangis pastu bapak dia cakap apa ntah sambil usap2 pipi anak dia, gosok2 rambut macam pujuklaa...maybe anak dia nak something tapi tak dapat kot...pastu anak dia peluk ayah dia then ayah dia cium dahi n pipi cakap i love you...isyhhh loving betullaa bapak dia...ngan anak dah besar lak tuh...kat public lak tuh...aku tak pernah saksikan lagi kejadian2 seumpamanya di malaysia (wah ayat kau!) kalau ada pun maybe pada anak2 yang masih kecik lagi...lelaki malaysia nih mostly tunjuk macho tak bertempat kat semua tempat...tak mainlaa cium2 anak nih...tak macho! hey apadah...pegang tangan bini pun boleh kira ngan jari...selebihnya


aku jalan depan, ko jalan blakang...lebih2 aku hempok kang!

1 comment:

Anonymous said...

Ada bos yang baik dan ada plak bos yang menyakitkan hati. Takpelah, kita berhibur jap dengan pantun di bawah, hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’