ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sunday, July 31, 2011

chili crab - resepi betul


bahan2 :

4 ekor ketam comel
3 ulas bawang merah - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk
halia sebesar ibu jari - tumbuk
sebatang dua serai - titik
sebiji bawang besar - potong ring
2 sudu cili boh
sos cili/tomato
kicap manis
sebiji telur
garam secukup rasa


cara2 :

sebelum tuh langkah paling penting demi ketenteraman dan konsentrasi di dapur :-

bagi ubat batuk+selsema+appeton kat anak yang tak sihat n suruh mintak hubby tidokan dia.

kalau hubby tido skali sambil buat tanda bagus pun elok gak...hehehe



ok ok serius.

tumis bahan tumbuk. then masukkan cili boh dan kacau sampai naik minyak. then masukkan serai, cili/tomato sos n kicap. then kacau sampai menggelagak. masukkan garam secukup rasa. pastu masukkan ketam. bila ketam dah nak masak, pecahkan telur sebiji dan kacau2 sampai kuah tuh nampak sebati. pastu korang rasalaa n tambah gula/garam ikut selera korang. aku memang tak reti masak rasa2 nih...aku main agak jer...Alhamdulillah menjadi...kalau tak, rugi wooo...ketam tuh...

aku carik resepi dalam blog catz. dia kata kesian tengok ketam nak kena masak tapi bila dah masak nampak sedap terus tak kesian. aku dari pilih kat pasar dah nampak sedap dah...hehehe

so, inilaa bintang di antara pelakon tambahan yang lain.

selamat mencuba (eh, macam rancangan masakan laa plak) oh ya...nak tau apa yang aku tersilap? aku tertinggal


















ini. serai yang terbiar sepi kat sink.

No comments: