ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wednesday, August 24, 2011

hijab and me

Alhamdulillah sejak bulan ramadhan nih nampak ramai yang mula bertudung. kenapa bulan ramadhan sedangkan bulan2 lain pun boleh mula bertudung? antara sebab yang boleh aku fikir is tak ada syaitan dan iblis yang akan menghasut perkara2 negatif berkenaan pemakaian tudung dan lepas sebulan dah biasa dan selesa, si pemakai akan terus bertudung walaupun selepas ramadhan. dan bulan ramadhan nih kan penuh ketenangan dan keberkatan, mudah untuk kita beribadat dan juga peluang untuk melipat gandakan pahala.


i dun think that i am a fit person to talk about hijab dan aurat coz kengkadang aku pun tak menjaga aurat dengan betul misalnya di rumah dengan ipar duai dan tetamu. dalam family pun aku sorang jer yang bertudung mungkin berkat didikan arwah onyang. syukur Alhamdulillah my mom pun dah mula bertudung since awal tahun. tunggu adik2 jer ntah bila akan mengikut jejak. sebelum mula bertudung, aku selalu berpesan pada adik2 supaya menjaga pakaian diorang supaya tidak menjolok mata. adik2 aku ramai perempuan. bahaya ada di mana2 lagi2 kalau di provoke. risau.



aku mula bertudung ke sekolah masa tingkatan 1. masa tuh cuma ke sekolah jer. then naik form 3 aku mula kumpul tudung2 dari pemberian makcik2, beli sendiri dalam 2-3 helai. masa tuh tak banyak pilihan bagi yang bertudung. semuanya tudung square cuma material jer yang berbeza. ada silk, satin, jacquard, cotton, tak pun tudung 3segi yang dah siap dijahit manik all around (try google tapi tak jumpa). susah giler nak gosok yang tuh tau. chiffon2, manik2, takde yer.










lepas tuh masa aku masuk UUM, barulaa aku kenal tudung bawal. tapi masa tuh still mahal lagi. RM55 kalau tak salah. aku still pkai tudung 3segi yang ada bunga ros kecik2 kat every end. eh, tau ker korang tudung 3segi yang aku cakap nih? kalau tak paham, buat2 paham jelaa eh. then tudung bawal pun berkembang dengan pesat dari bersulam ke diamond ke double diamond ke triple diamond. triple diamond tuh beratus harganya. skarang lagi dah berevolusi dengan banyak. ada corak airmatalaa, mataharilaa, ntah apa ntah lagi. aku dapat collect almost every color. seronok susun semua tudung ikut color coded. macam pelangi lak. evolusi tudung bawal nih lama jugak kan sampai aku keje pun still takde new comer.










then datanglaa cik awning. memula diorang panggil tudung instant. antara yang paling awal promote tudung nih ekin kan? ingat tak? pastu orang panggil tudung ekin. coz sangat senang pakai n tak payah susah2 nak accessorize. cuma tak best masa nak simpan. kalau dah terpatah awning tuh mulala semuanya tak kena. pastu muncul tudung syria. tang mana ntah dapat nama tuh. orang syria pakai tudung gitu ker? daripada instant berkembang pulak inner syria+shawl. and now aku tengok shawl pulak yang giat skrang. from plain to patterns. from cotton to chiffon to silk.













the youngsters especially those that are bold and kreatif come up with various style of wearing shawl. berpusing2 mata aku tengok diorang belit dalam youtube. knowing me, smua pun nak try. apa mottonyer kawan2? ye, "janji ada 1". so, aku skarang tgh blaja pakai shawl mengikut kesesuaian muka tembam aku dan status aku sebagai seorang mummy. takkan mummy nak pakai yang serebeh2 kan. anak tarik skali jer dah terlondeh. antara styler yang aku suka tengok is from the scarflets and hijaber community. sangat2 kreatif tapi aku taklaa bold cam diorang. sikit2 jer.







hijabers community from indonesia




scarflets from malaysia



















some of my attempts to wear various style of hijab. excuse my tembam and pale face.

































ok ker tak?



p/s : all pic source is from mr. google and me



p/s/s : excuse the gap. dah tatau camna nak edit dah




No comments: