ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Friday, March 11, 2011

citer pasal rumah baru


so many things to blog but so little time. actually its not so little time but i dunno how to interprete my idea to blog into such beautiful way. i notice that some of the blogger write their pieces very beautifully. itu confirm english A++ tuh masa spm dulu. they even manage to elaborate certain things in details, telling about their inspirations and motivate others. i don't think i'm able to do that. who am i to motivate others? i'm just a not so normal person with many flaws. kalau setakat citer experience and thoughts sendiri tuh bolehla.


ok, enuf bout that. right now i'm browsing and surveying for kitchen cabinets for my small kondo which currently rent by a Jordan family. the father is doing his masters in UM and will finished in October next year. memula terkejut gakla coz we expected that he'll finished by end of this year, rupanya next year! we bought the place from somebody i knew fully furnished dengan penyewanya skali. its ok with us as we are not in hurry to get in the house. but when he informed us its end of next year, terus plan2 semua pun terkujat. aku taknaklaa paksa dia keluar since aku pun bukannya terdesak tapi rasa macam eee...bilalaa nak duk rumah sendiri nih. teringin gak nak deco2 ikut taste kita. duk rumah sewa nih nak menghias pun takde mood. nak mengecat2 lagilaa malas.


kat kondo tuh dah ada set bilik tido, washing machine, sofa, tv kabinet, dining set, kitchen cabinet, fridge, dapur gas and 2 airconds. tenant tu pulak harituh kata fridge dah rosak, 2 wall fans pun dah k.o, pastuh dia nak tukar mattress n sofa coz kusyen2 n spring2 semua dah terbonjol2. kos nak maintain macam banyak jer coz setahun jer pun dia nak pakai after that aku plak nak duduk. nak tukar fridge and fans, terpaksa tukar gak coz thats necessity kan. susah plak diorang kang tapi untuk sofa n tilam tuh aku cakap aku tanggung separuh jer coz after dia blah memang aku taknak pakai pun. sofa is the main thing yang aku nak pilih bila aku masuk nanti. tak best arr pakai orang punya. aku cakap, nanti kalau dia nak blah, juallaa kat sesapa. baik kan aku? dah aku bayar, dia plak amik untung. tapi tenant aku nih pun baik gak. dia kata kalau share, bila jual pun dia akan cut half untung ngan aku. hopefully baik betulla eh. jangan ditipu lain kali plak.


ok, berbalik pada plan aku tadi. KALAU aku masuk rumah tuh nanti, aku nak :

- tukar kabinet. aku suka dapur terang. kabinet yang ada tuh warna gelap. untuk menjimatkan kos, aku akan cat and tukar handle jer. itu tips dapat dari tenet. cara2 ubahsuai dapur dengan bajet ciput. dinding plak aku nak letak mosaic kaler2. itu lum decide lagi. here are some that i like:



- cat, pasang wallpaper mana yang perlu.

- tukar ganti lampu2 ikut citarasa kitorang.

- let go sofa, dining set, n mana2 appliances yang dah nak jahanam.

- and a few touch of new soft furnishing.

banyak kos semua tuh kan? dah alang2 nak duk rumah sendiri, memang aku target nak simpan BON aku tahun nih. tapi Allah lebih mengetahui kan. bila tenant aku tak jadi kuar tahun nih, at least aku leh simpan lebih sikit termasuk BON tahun depan. plus, ada something yang membuatkan bajet akan pecut lari kalau betul dia kuar tahun nih. itu citer lain.

so, buat masa nih i'll just be satisfied with what i have lagipun anak baru seorang, bilik 2 nih cukupla for our small family. baby steps orang kata. nanti ada rezeki, beli rumah atas tanah pulak. or maybe settle down kat kampung teruss. erkkk...alaa...taknak boleh tak?

No comments: