ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, March 15, 2011

dunia penyusuan ariana sofia

tetiba rasa cam nak citer pasal penyusuan ariana. some of you already know that ariana only fully bf for 5 months before combine with fm. that's becos her mummy malas n lack of knowledge. sian anak mummy. i remember reading somewhere saying that we dun hav to buy the expensive fm just to replace the bm. nothing is better than bm but if you have to, just buy the normal fm will do. at least read the labels so that it contains most of the vitamins n minerals that the baby needs.


memula aku panik coz stok bm aku cukup2 jer untuk sehari. bila pam pun macam lambat sangat nak dapat jumlah yang aku nak. aku bukan anti fm cuma aku takut kalau2 ariana constipate which happens to most fm baby. pastu, aku nak carik brand yang senang dapat di pasaran. buatnya tengah emergency terlupa bawak susu ker, senang nak carik. firstly i tried enfalac A+ just becos one of my fren also bought it n her baby turns out fine. tapi ariana pulak macam tak brape gemar. bancuh 3oz pun tak habis. masa tuh dia still campur2 dengan bm. dalam sehari mungkin 1-2 kali jer fm. pastu aku try beli dulac. alhamdulillah, laju jer dia minum. aku try rasa, susu enfa tuh tawar sket n dulac tuh ada manis2 macam susu ibu sket. eh, korang tak pernah rasa susu ibu? rasalaa apa yang anak korang rasa. aku slalu rasa makanan2 dia. yelaa ntah sedap ke tak yang kita suapkan. nestum2 dia semua aku balun gak kengkadang kalau dia tak habis. tapi alan tak brapa laa. dia geli kot makanan lembik2 gitu.


ok, sambung balik. pastu seperti semua ibu2 yang terer bf maklum, of coslaa susu perahan makin menurun. dari 1-2 botol fm ke 1-2 botol bm jer. ariana mula berak keras skali skala. masa dia 5 bulan tuh memang struggle la. dah masuk 6 bulan ok sket coz dia dah mula makan. so dia menyusu pun kurang maka stok aku pun cam cukupla untuk dia di siang hari. malam n weekend memang fully bf. pastu lagi skali stok tak cukup. aku pun cam dah letih nak mengejarkan stok yang tak cukup. langsung tak semangat coz 1 botol pun takde nak buat stok. so, whatever yang aku dapat, itulaa yang aku bagi. kengkadang 2x4oz jer. kengkadang 7oz. pepandailaa makcik aku bagi ariana. alan pun takdela push sangat. dia pun nampak macamana letih aku nak melengkapkan penyusuan ariana. dia kata takpela, i have tried. next baby leh cuba lagi.


banyak silap aku. antaranya:



- tak buat stok masa dalam pantang.

- malam tak bangun pam kalau ariana tak menyusu.

- pam cuma bila rasa penuh. takde jadual spesifik.

- tak confident. kengkadang aku termiss pam kul 6 pastu bila sampai rumah kul 7, taknak pam coz takut jap lagi nak bagi ariana susu tak cukup.

- cepat putus asa.



masa dia nak setahun aku bagi lagi at least sehari sekali or dua kali coz selain tuh dia hisap2 macam tak puas. mengamuk coz susu tak banyak keluar. letdown pun lambat. pastu mulalaa dia gigit2 konon nak kasi cepatlaa tuh. pastu aku dapat susukan dia time dia mamai dalam keta jer. tu pun kena bawak jalan2 gi rumah mak ke, kedai ker, nak tido dalam keta tuh, suakan barulaa dia hisap. pastuh dia taknak dah. sekarang nih dah 3 minggu aku tak menyusukan ariana langsung. susu ada sikit2 jer tapi takla sampai bengkak susu. aku picit2 ada keluar lagi. ariana pun dah taknak dah. even dia pejam mata pun dia taknak. suakan ke mulut dia dia ketap jer. kengakdang dia gigit pastuh gelak2. sakit woo. suakan botol, bukak pulak mulut dia tuh. main2 budak tuh.


citer pasal botol susu. masa pregnant aku dah survey botol yang pro bf. so aku guna brand 1st year breastflow. nipple dia doule layer memang slow giler flow dia macam susu ibu gak. tapi bila ariana dah mula minum fm lebih kerap, aku belikan dia botol biasa yang wide neck. beli brand tollyjoy n world of cartoon. malas nak cuci puting2 double nih. pastuh cepat koyak plak tuh. aku dah tak kuasa nak ganti puting every month. takpe, botol tuh boleh simpan untuk adik ariana nanti. tapi kan, sekarang nih kan tengah heboh botol2 bpa nih. aku rasa botol2 ariana tuh bukan bpa free la...camner?mau kasi tukar semua?




botol2 ariana. ni kat rumah punya. kat bbsitter ada lagi 3.


1 lagi problem aku sampai sekarang taktau camna nak settle. ariana still taknak pegang botol dia sendiri which makan masa aku. kalau dia boleh pegang sendiri, at least masa dia tengah bertrompet tuh aku dapatlaa buat keje lain. ni tak, aku tarik tangan dia, dia tarik balik. mendepang jer. wah3, macam mem besar ko eh. takpe. belum faham bahasa lagi. nanti dah besar sikit kalau tak reti2 gak, aku selotep jer botol tuh kat pipi dia.


eh, tetiba nak ngamuk plak orang tua nih.


khusyuk tengok all england mens double ngan babah.


ini budak memang susah senyum. bukan sombong, mahal jer.

No comments: