ariana sofia ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

adam mikhail ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ariq hafiy ticker

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday, March 22, 2011

INDEPENDENCY : meredah hujan


bbrrrrrr....sejuuukkkkk...tadi datang ofis naik motor dalam hujan. alan dah belikan baju hujan penuh g1v1. pastu member ofis gelakkan sebab dah nampak macam rappers sesat mana masuk ofis. sekarang nih musim hujan kan? bagusla asalkan tak banjir sudah. cuma leceh coz baju tak kering sedap. nak kering sedap kena jemur baju kat panas terik kasi garing. pastu bila angkat ada macam bau hangit2 sikit. dulu masa duk ngan mak, mak slalu suruh jemur baju dalam kul 9am pastu angkat dalam kul 12-1pm. matahari tengah mencanak kena angkat kain. nak kasi effect garing. ngan aku2 skali garing. pastu bila lipat keras gedegang kena kasi libas2 sket baru ok. duk flat nih yang tak bestnyer mana der matahari. kalau nak sidai kat balkoni, kalau hujan time takde orang kat rumah, sapa lak nak gi tolong angkat? maka, sidai bawah bumbung jela.


eh, aku bukan nak citer pasal baju garing ke hangus. aku nak citer nih tadi aku nampak macam2 ragam orang naik motor. yang pakai baju hujan memang melambak tapi ada gak yang tak pakai. lenjun habis. pastu yang aku tak puas hati tuh yang bawak anak naik motor. anak dia pakai baju lengan pendek ngan seluar pendek. ngan helmet takde wisor duduk depan kat bakul tuh. tapi bapaknyer complete set siap ngan jaket.apa ke bodohla bapaknyer tuh. ko jadikan anak ko perisai hujan ko eh. at least letakla dia kat belakang. bolehla ko tapis sket angin ngan hujan dari kena dia. nih tak. aku tengok anak dia tertunduk2 pegang helmet nak elak hujan masuk mata. pastu terkepit2 kesejukan. kuyup wei, kuyup! memang B.U.D.U.H sungguh. geram aku tengok gitula. aku pagi tadi pun hantar ariana dengan keta, pastu patah balik rumah naik motor plak. kesian kat anak wei. aku tau ada yang tak mampu nak berkereta. tak salah naik motor tapi biarlaa kena ngan caranya. aku tau macamana rasa jadi budak tuh coz dulu aku pernah kena.


masa tuh aku ngan zana duk ngan arwah tok kat keramat. sekolah kat convent sentul. tiap2 pagi ayahlong hantar kesekolah naik motor. zana duk depan ngan 2 beg sekolah. pastu ayahlong, pastu boboi (anak ayahlong), pastu aku kat belakang skali carry beg sekolah sendiri n pakai helmet. balik pun macam tuh coz boboi pun sekolah la salle sentul. tapi ada 1 hari tuh hujan amat lebat. ayahlong dah amik boboi n bawak balik dulu. lepas hujan reda, aku jalan kaki ke rumah makcik ngaji lama.


dulu aku duduk kuarters sentul rumah ayahngah duk ngan tokcik n arwah onyang. pastu bila ayahngah dah kawin, kitorang "kena" pindah. sementara nak dapat rumah area sentul, kitorang duk ngan tok kat keramat dalam setahun. so, masa duk sentul dulu, aku ngaji ngan makcik nih la.


anak2 makcik ngaji pun dah bentang tempat tido depan tv. kitorang segan, tunggula depan pintu. pastu tunggu punya tunggu sampai pukul 10pm baru ayahlong amik kitorang. pastu naik motor. baju dahlaa lembap2 dek hujan tadi.bbbrrrr...sejuk sampai ke tulang hitamla. lagi2 masa naik flyover kat jalan tun razak tuh. bila aku citer nih, baru aku terpikir. zana lagi kesian kan coz dia duduk depan. mesti lagi sejuk dari aku. masa tuh aku darjah 5 kot. dia kecik lagi, baru darjah 3. sampai jer rumah, onyang bawak kitorang mandi air panas. waaa...syok wa cakap lu. pastu takde manja2 macam budak sekarang eh. besoknya repeat balik rutin.

No comments: